Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



onsdag 7 juni 2017

11 månader senare

Tänk att Karla redan är 11 månader. Snart är det ett år sedan jag blev tvåbarnsmamma. Tiden går så sjukt fort och Karla är ingen mini-baby mer utan en aktiv, rörlig och busig snart toddler!

Sommaren är här och vi njuter av slapp vardag utan planerat program. Mer spontant program med dagliga rutinerna.

Jag tränar på, när vi är hemma kämpar jag med att hålla fast vid 2-3 cykelpass på 10km i veckan plus 2-3 styrkepass. Började göra chins igen. Så skönt! Men får vara försiktig för tar jag i för mycket får jag så ont i handlederna. Men kör chins plus Gobletsquats med kettlebell 2 gånger i veckan. Och så spontana promenader med Karla i vagnen och Joel på balanscykel.

Kroppen ger bra svar på tyngre träningen! Det är vad min kropp behöver för att ge resultat snabbt. När vi har varit hos mina föräldrar har jag varit och lyft stockar och gått arm/apgång.

Min kropp har behövt betydligt längre tid på sig nu att komma "i form" efter graviditeten. Ännu har jag mycket lös hud kring magen. Men det minskar sakta men säkert. Men har ingen stress även om jag inte 100% trivs med min kropp ännu. Men jag vet att jag hela tiden går mot rätt håll så länge jag tränar och äter 80% bra. Är konstigt lugn när det gäller min kropp. Orkar helt enkelt inte stressa/fundera över den på samma sätt som tidigare. Så länge jag orkar i vardagen, är frisk och har en värkfri kropp är jag lycklig. Det kommer med upprätthållande träningen. Kanske det är någon konstig visdom som kommer med åldern, haha! Och jag har på något sätt accepterat att jag högst troligen inte kommer bli en storlek 34 mer så jag har rensat bort de kläderna och köpt strlk 36 istället. Och det känns riktigt bra. Klart det skulle vara kul med en tight kropp igen sådär som jag hade snabbt igen efter att Joel föddes men det känns inte som prio 1 mer.



Magen för ungefär 1 år sedan



Och så magen 11 månader efter att Karla föddes.






- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 29 mars 2017

Ett försök

Jahapp, då har det påriktigt varit väldigt tyst i bloggen en längre tid. Men det är helt enkelt för att tiden inte ha velat räcka till och för att träningen har varit si och så. Har haft stora problem med handlederna så träningen har periodvis varit knapp pga smärta och sömnbrist pga smärtan. Det är amningshormonerna som ställer till det men det får jag leva med. Men vissa veckor är bättre och då tränar jag det jag kan. Nu kan jag exempelvis träna kroppsviktsövningar såsom sguats med miniband, bänkdips och armhävningar sådär försiktig. TRX går också men har paus med de för jag har tränat så mycket med den att jag bara gjorde allt på rutin utan njutning. Kettlebellsen saknar jag men kör ibland lite lätta swingar för att stilla min saknad. Har gått lite upp och ner alltså med min träning och motivation. Men vardagen är ändå rätt fartfylld och aktiv när man är hemma med två små. Joel går 2x i veckan på dagklubb men annars så är det jag som under vardagen har ansvar för att stimulera honom och Karla.

Min vikt har lite bråkat med mig och det beror också på amningshormonerna. Så konstigt att amningen med Joel gjorde att vikten bara rann av medan nu med tandemamning sitter kilona kvar och vill inte släppa. Men det är naturens sätt att försäkra sig om att ha tillräckligt med energi för tandemamning. Och har jag periodvis ätit för lite samlar kroppen åt sig allt och jag blir plufsigare. Så nu satsar jag på att äta mycket och träna det jag kan. Kroppen har faktiskt svarat rätt bra på de men har ännu ca 4-5kg överflödigt. Inte så farligt alltså men nog så att det stör mig ändå. Men kämpar på med lite styrka och mycket promenader medan Joel är på dagklubb och Karla sover i vagnen!












- Posted using BlogPress from my iPhone