Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



fredag 29 januari 2016

Halvvägs

Och så är jag inne i v20 redan, på måndag har jag gått fullt halvvägs. Så konstigt att det går så snabbt! Nåja skönt så också så kanske det inte känns som en evighetslång graviditet! Nu börjar jag påriktigt känna av magen. Den börjar vara tung och i vägen. Ljumskarna tar också stryk ifall jag går mycket och anstränger jag mig för mycket får jag sammandragningar. Lustigt att känna det igen! Samma med cirkusen som babyn åstadkommer i magen. Att känna rörelser och sparkar är så häftigt!
Har också på senare tid var lite extra trött men jag misstänker att det beror på en viss väldigt intensiv och krävande 2 åring som jag delar vardagen med. Vet ni, det är nog skitjobbigt att vara en 2åring! Så mycket vilja men ännu så begränsat språk. Men det hör till, han ska få testa gränserna och bli självständig. Det är bra att påminna sig om det då han har sina moments...

Annars så löper träningen på så otroligt bra! Tränar bättre och effektivare än vad jag gjorde typ från sommaren och under hösten! Har kommit fram till att mest fungerande träningsupplägget nu är 5 varv av kettlebell Gobletsquats x10 varvat med chins x3 eller OHpress med kettlebell x5 per arm. Kör det 3-4 gånger i veckan. Räcker så bra just nu men är ändå så effektivt! Ska kanske se ifall jag kunde få in lite kettlebell swingar men ska se hur kroppen klarar av det. Hellre lite träning än ingen.

Jag vet att jag borde få in lite cykling då långpromenaderna just nu lyser med sin frånvaro men tänker inte sätta press på mig. Men ser framemot våren då jag förhoppningsvis ännu klarar av lite promenader utan att ljumskarna säger upp sig eller att jag får för mycket sammandragningar sådär som med Joel.















- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 20 januari 2016

Pulka

Hej hopp! Här har vi det bra, njuter av sällskap hos mina föräldrar. Joel gillar också lite variation i vardagen med lekssällskap hela tiden. Igår åkte han pulka med moster A och lekte med bilar med J på kvällen. Plus att vi var och shoppade en stund på dagen. Letade efter en jeansoverall. Hittade tillslut en i misstag när vi väntade på bussen påväg tillbaka. Så skönt att ha en sådan med en växande mage! Men vad svårt det var att hitta en eller över huvudtaget lösare gravidjeans som inte sitter som korvskinn eller hasar ner vid varje steg... Orkar inte heller gå i leggings enda fram till sommaren... Men hittade också ett par boyfriend preggo-jeans, får se ifall de är bra, annars säljer jag dom på loppis med de andra preggo-jeansen som inte sitter bra.

Jag körde kort träning mot kvällen igår och det behövdes. Så skönt att få jobba med musklerna lite! Även om man är aktiv under dagen med ca 16000-20000 steg per dag så är styrketräning såååå skönt. Idag ska jag köra flera set squats i tabata. Körde bara överkropp igår så idag blir det pumpa rumpa och ben. Måste ju kämpa med att rumpan inte blir platt, haha! Nä men vill att den hålls rund och fin som den ska vara! Att ha en vältränad och rund rumpa är min grej då jag normalt som icke-gravid annars inte har höfter utan är mer som en rak pinne vid höfterna.

Nu väntar vi på mildare temperatur så att vi kan gå ut och åka pulka igen. Mätaren ligger på minus 18-19 här hos mina föräldrar och det känns som lite för kallt för pulkaåkning. Hoppas på mildare temp på eftermiddagen!



Tur att vi har pansarvagnen kvar hos mina föräldrar. Så super i snön även om den annars är så tungstyrd med en 2 åring i. Mina handleder gillar inte heller hävandet men tillfälligt är den toppen! Har stått i valet och kvalet ifall vi ska sälja den men tillsvidare så får den hänga kvar hos mina föräldrar.


v19 mage








- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 18 januari 2016

Måndag

Jahapp! Ny vecka då igen! Förra veckan löpte på och allt veckoprogram för mig och Joel kom igång efter julpaus. Träningen gick smidigt och jag fick in 4 bra styrkepass plus några promenader. Gött!

Den här veckan är jag och Joel igen på egenhand men denna gång hos mina föräldrar. Skönt med omväxling! Joel gillar mommo så mycket och vill att mommo ska vara med överallt.

Träningen blir cirklar med gummibandet tills vi kommer hem och då blir det chins och Kettlebells igen.

Och så är jag nu i v19. Efter nästa vecka har jag gått halvvägs! Babyn lever rövare i magen och kör värsta träningen hela tiden. Så lustigt att känna babyn mer och mer i magen. Första rörelserna kände jag i v14-15 men nu blir det mer och mer. Väntar på sparkar som man kan känna från utsidan. Så häftigt!









- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 11 januari 2016

v.18

Idag gick jag in i v18. Veckorna går fortfarande väldigt fort! Förra veckan löpte träningen på och fick in 4 styrketräningar och 1 promenix med hela familjen. Blev inte fler promenader då temperaturen för det mesta under förra veckan låg på över -20grader. Men styrketräningen var bra i alla fall! Körde 2 pass chins varvat med Kettlebells och 2 pass Kettlebells och gummiband.

Den här veckan startade jag med ett pass chins varvat med kettlebell Gobletsquats. Så skönt! Min rygg mår så mycket bättre av regelbundna chins! Hoppas på en bra träningsvecka och lagom ork i vardagen. Sömnen är olika varje natt då Joel är inne i någon intensiv närhetsperiod på natten igen och trivs bäst i min armhåla från ca 3-4 tiden tills han vaknar på morgonen. Vissa nätter sover jag okej på det sättet medan jag andra nätter ligger och inte kan somna om. Har svårt att sova helt på sida nu i och med magen så jag försöker trixa med alternativa sovställningar med Joel i armhålan..

Annars så var det tillbaka till vardagen nu för oss då F efter en längre paus igen åkte iväg på jobbresa. Men somtur bara tills onsdag! Som tur börjar vårt veckoprogram den här veckan så att vi får regelbundet program igen!






Magen växer och det känns mer och mer att den lägger sig mer på sidorna än med Joel i magen. På en vecka känns det som om magen har breddat på sig massvis! Får se hur jag ser ut på BF, hehe...! Jobbigt bara att hitta kläder nu för mina vanliga t-shirts och tröjor är inte i storlek för att bara bred kring magen med sk lovehandles. Har inte haft precis lovehandles på senaste åren, inte ens med Joel i magen. Så det resulterar i att alla tröjor hasar sig uppåt och hålls inte över magen... Har ett par gravidtröjor men tycker det är så svårt att hitta snygga gravidtröjor, speciellt långärmade...

- Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 1 januari 2016

Årets första träning

Kände att NU måste jag träna. Komma igång så att det blir till en fortsatt rutin i år utan att jag hinner få fruktansvärd värk i axlar och nacke igen. Så det blev ett 5 varvs cirkelpass med gummiband på hotellrummet efter att Joel somnade. Kändes tungt efter några dagar av vila och mat från restauranger. Men samtidigt skönt att komma igång. Magen växer och det blir klumpigare att träna men på samma gång ännu viktigare att hålla igång så att kroppen orkar. Behöver verkligen träningen för att må bra!!!

Körde Thrusters, triceps, biceps, axlar och rodd. Måste nog när jag kommer hem ta tag o squats med Kettlebells för den här graviditeten verkar rumpan villa förfalla snabbt ifall den inte får jobba tungt! Är i och för sig äldre än senast och kroppens åldring lär börja vid 27 dvs jag är påväg mot det nu, huuuu.
Jaja, nu är jag i slutet av v16. Snart är vi redan halvvägs! Det här blir ett spännande år!

Mina mål för i år är att träna så gott jag kan tills förlossningen, föda barn, bli tvåbarnsmamma, förhoppningsvis tandemamma, fortsätta träna och bli av med graviditetskilon och vara en tillräckligt bra mamma och fru!






Känner mig betydligt större och klumpigare än jag ser ut på bilden. Konstigt det där med känsla och verklighet.


Posted using BlogPress from my iPhone