Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



onsdag 30 december 2015

Gummiband

Eftersom F fick sin julklapp redan till farsdag (en dyr smart-klocka) så fick han bara ett litet paket nu till julen. I och med att han åker mycket på jobbresor och bor på hotell är det svårt att få till det med träning då alla hotell inte har gym. Men han fick träningsgummiband av mig som han kan ha med i resväskan och köra pass på rummet med. Efter att ha testat det själv kom jag fram till att jag ska köpa ett sådant åt mig också, haha! Så skönt att träna med det. Just de dagar när man inte orkar träna tungt med Kettlebells och för att variera med TRX så blir gummibandet perfekt. Perfekt för gravidträning!

Körde en cirkel igår på 5 varv med biceps, triceps, axlar, rodd och Thrusters. Perfekt att komma igång efter kort julpaus. Gummibandet kommer också med till Jönköping, ska köra cirklar på kvällarna på hotellet.



- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 28 december 2015

Veckorna rullar på

Idag gick jag in i v16. Nu börjar jag känna igen min kropp igen, mindre svullnad och en mer tydlig gravidmage. Har inte heller ätit upp mig under julen då jag inte egentligen gillar julmat förutom all fisk. Har levt på gravad lax som då har varit minst 3 dagar i frysen och rom på tång med hackad rödlök. Har kämpat för att få i mig kolhydrater för det smakar inte just nu. Bara fet fisk smakar. Det har ju också då gjort sitt att extra svullnaden har lagt sig.

Julen var fin men nu känns det skönt att komma hem för ett par dagar innan vi åker på mini-semester till Jönköping. Joel hinner leka med nya leksaker och jag hinner tvätta och packa om. Och träna! Har inte tränat ett dugg under dagarna i Helsingfors. Min rygg är inte nöjd med det beslutet. Märker tydligt att jag måste träna rygg regelbundet nu för att slippa värk i axlar och nacke.







- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 23 december 2015

4st chins!

Idag var jag tvungen att testa att köra 5 set chins igen. Då det blir lite julpaus i träningen närmaste dagarna. Idag lyckades jag höra 4st strikta chins i första setet! Hurra! Kanske jag lyckas hitta lite styrka ännu innan jag blir tyngre och klumpigare. Jeij!

Annars så här är magen i v15(14+2). Betydligt mer rektangelformad än med Joel. Med Joel var magen direkt en rund fotboll rakt ut.






- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 22 december 2015

Jag har börjat göra chins igen!

Jag har inte tränat chins på hela hösten. Men just fick jag bara lust att dra 5 set för att få övre ryggen i skick. Skönt var det men vad jag har tappat styrka! I början av hösten klarade jag 8 strikta chins men nu klarar jag av 3 st. Bättre det än inget men jag får väl leva med det då jag har haft grym förkylning i en dryg månad och knappt har tränat och så är jag ju också gravid. Men nu ska jag börja träna chins regelbundet för att upprätthålla antalet strikta chins. Blir ju tyngre med tiden så det är ju toppen ifall jag lyckas klara 3st hela graviditeten.

Idag gick jag också första gången på länge på en super rask PW. Så skönt att få känna svetten rinna längs ryggen och få upp ett flås i 40 min!

Så skönt att komma igång med träning igen så att kroppen och huvudet orkar med allt!



- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 20 december 2015

Inspirerad av mig själv

Alltså vad inspirerad jag blir av mig själv då jag ser tillbaka till träningsbilder från graviditeten med Joel. Alltså shit, så här vill jag också se ut och må den här gången! Jag vill kunna träna på nästan som normalt i v39 och känna att vikterna känns lätta. Och vilken snygg gravidkropp jag hade! Fast så tusan och söt mage. Inte lika degig och slapp som nu.

Idag började jag steget tillbaka till regelbunden träning efter 4 veckor med knappt någon träning. Nu ska jag köra på så mycket jag orkar! Slut med slappandet! Haha. Som tur har jag mer energi nu igen så vi hoppas att jag hålls frisk och att Joel sover bra så att jag orkar träna på!



- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 19 december 2015

Dagens knubbsäl

Ja inte känner man ju sig så smidig mer. Det kom fort den här känslan av att vara knubbsäl den här gången. Minns att jag typ senast kände mig som en knubbsäl först mycket senare. Och ändå ligger livmodern i bakvägg den här gången och inte fram som med Joel. På tal om livmoderns placering, igår var jag på rådgivningen för rutinkontroll. Men varken läkaren eller hälsovårdaren lyckades få hjärtljuden att höras.... Maskinen fångade upp snabba korta stunder så att de såg att puls fanns men de lyckades inte få fram de så att vi skulle ha kunnat lyssna... Hemsk känsla när både en läkare och en hälsovårdare pratar över huvudet på en och inte lyckas få hjärtljuden... Fick panik och tänkte att var det här nu det. Ville bara hem och lugna ner mig. Sedan sa de nog att det är inget att oroa sig för men ändå finns den lilla känslan tänk om i bakhuvudet.. Nästa gång ska jag på kontroll den 20.1 och det känns som en evighet dit. Men antagligen berodde det här på att jag har livmodern i bakvägg och babyn låg så gömd. Babyn är ju så liten ännu.. Är ju först slutet på v14 nu. Nå i januari är babyn betydligt större, har ju gått typ halvvägs då.

Annars är jag på bättringsvägen. Har kunnat köra korta lätta träningspass, 2st den här veckan. Sakta men säkert ska jag komma tillbaka. Så skönt för ryggen och hållningen att träna!!!






- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 16 december 2015

Magstatus

Är i v14 och magen bara växer. Får väl räkna med större mage den här gången då man är omföderska. Ska bli intressant att se hur stor jag blir och hur många kilon det den här gången blir! Senast låg vågen på +11,5kg vid förlossningen. Redan nu har jag gått upp från ca 57kg till ca 62kg. Betyder att jag ännu ligger under förra graviditetens startvikt, men då hade jag betydligt mer muskler och vägde därför mer. Min startvikt var nu relativt låg för mig men det beror nog på att amningen hade rensat allt extra fett på mig. Men kroppen började direkt lagra lite fettlager åt mig som så troligen är något den behöver.






- Posted using BlogPress from my iPhone

Hopplöst

Snart har jag inte tränat på en vecka igen. Orsak: förkylning som gjorde comeback. Mitt immunförsvar är seriöst från rumpan just nu. Dålig sömn och ett kosttillskott som jag blev rekommenderad innehöll vete och jag åt det i 2 månader innan jag insåg det... Och min tarm tål inte vete. Undrade också varför min hud på ryggen blev hopplös igen. Men nu har jag varit utan det i 2 veckor men det lär ta minst 3 månader innan det blir bättre. Men huden har redan lugnat ner sig som tur!

Men jo just nu känns det hopplöst att få behålla ens någon muskelmassa den här graviditeten ifall det fortsätter så här att jag knappt kan träna... Går på promenixer så ofta jag kan men det känns inte tillräckligt. Vill kunna träna och upprätthålla musklerna!!! Mår inte bra utan styrketräning!



Förra gången kunde jag träna på utan några problem enda in i det sista och behöll en hel del muskler! Till och med rumpan höll sig ganska rund och trevlig och blev inte så platt som alla påstod att den blir när man är gravid.


Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 10 december 2015

5,5cms orsak till den trötta hösten

Ja, det finns en orsak till varför jag har varit tröttare än någonsin och träningen inte har löpt på lika regelbundet och inte har utvecklat sig precis. Och att bloggen varit tyst. Det bor nämligen en ca 5,5cm liten krabat i min mage. Bijbi som Joel kallar krabaten. Ja strax innan midsommar har vi BF. Joel ska få bli storebror!

Allt har varit så annorlunda den här gången. Med Joel var det bara mig själv att ta hand om, sova några timmar varje eftermiddag och sedan dra och träna för att lätta på illamåendet. Men den här gången har det varit att prioritera en två-åring som har haft en tuff period på G samtidigt som vi fick förkylning. Att samtidigt få vardagen och rulla och att ha konstant illamående och äckel mot all mat man gillat innan är inte lätt. Maten måste bli gjord ändå hur man än inte skulle klara av det. Och det här med att sova på dagen, det lyckas bara då Joel vill sova dagssömn inne.

Jag har fått prioritera att få i mig de som smakar även om det verkligen inte har varit bästa valen varje gång men att inte äta har inte varit ett alternativ. Levde på glutenfritt bröd en vecka när det var som värst. Ammar ju ännu dessutom Joel och fick tipset om att äta massor, inte för amningens skull och inte för babyns skull utan för ens egna välmående. Tyckte det var ett bra tips. För man mår så mycket bättre när man har ätit tillräckligt.

Kroppen beter sig också kanske lite annorlunda än sist. Höfterna breddade på sig direkt innan jag ens hade gjort testet. Undrade varför byxorna satt tight. Och direkt valde kroppen att lagra fett på låren och höfterna. Senast tog det tid innan kroppen ändrade sig så mycket. Men min kropp anpassar sig efter mina behov, att ha extra energi då jag ammar och är gravid. Kroppen är fantastisk! Även om det har inneburit att plötslig få lite celluliter. Magen kom också direkt även om de i början mest handlade om svullnad. Men nu har jag en tydlig liten bula som inte går att dölja.

Nu ha träningen börjat löpa på lite bättre igen då jag inte är så trött mer. Men kör varannan dag principen. Det känns som en lagom takt just nu. Har faktiskt kört sköna och bra pass för en gångs skull sedan i söndags! Det var en tid sedan jag påriktigt njöt av träningen så. Hoppas nu bara på att få träna på i lagom takt enda fram till BF. Inte lika tuff träning som senast men nu är omständigheterna annorlunda så jag skulle aldrig orka köra på så som senast. Men jag vill träna för att må bra och slippa onödiga krämpor. Och för att kunna återhämta mig bra efter förlossningen.

Är i v13 nu så snart är första trimestern över! Veckorna går så mycket fortare än när jag väntade Joel. Den här gången har magen också annan form än med Joel och babyns puls är betydligt högre än Joels. Vi får se vad magkänslan säger och vem som kommer ut! Senast stämde magkänslan med magens form och babyns puls samt linjen över magen.



Så älskad redan nu! Lilla Bijbi!



Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 2 december 2015

Ett stort mål

I och med att Joel fyllde 2 år förra veckan uppfylldes också ett stort mål som jag hade gällande amningen. Innan Joel föddes lade jag upp delmål med amningen. Första målet var 6 månader, andra 1 år och ett tredje 2 år. Jag visste tidigt att jag i alla fall vill amma 2 år, som WHOs rekommendationer säger. Men med tiden har jag också blivit rätt påläst gällande amning och nu är målet att fortsätta så länge både jag och Joel vill. Fram till 2 årsdagen var det på Joels villkor eller lite också mina då vi i ett skede minskade på nattamningen. Men nu fortsätter vi så länge båda vill. Har faktiskt ingen övre gräns. Tidigare pratade jag om att avsluta senast kring 2,5 år men just nu finns det ingen övre gräns för mig. Så länge vi båda är nöjda.

Amningen är inte alltid så trevlig för mig men det är värt det när jag vet hur näringsrik mjölken är och att mjölken kompletterar maten som näringstillskott så att han verkligen får i sig precis det han behöver. Och speciellt när han periodvis är dålig på att äta mat. Selektiv ätovilja kallar jag det, mycket handlar om att han vill styra själv, envis som han är. Men det blir bättre men samtidigt kompletterar han med amningen så att jag inte behöver oroa mig om näringsbrist. Mjölken är ju fortfarande skräddarsydd precis enligt Joels näringsbehov, vilket är så fantastiskt!

Och så är amningen oftast ändå en så mysig stund för oss båda, bra sömnmedel, bra plåster på såren och otroligt fin närhet. Och så jätte praktiskt!

Och jag är så glad att hälsovårdaren på vår nya rådgivning är positivt inställd till långtidsamning. Stöd är viktigt! För det är jobbigt att måsta förklara och försvara sig om varför vi valt att fortsätta och inte avslutat ännu.






- Posted using BlogPress from my iPhone