Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



tisdag 28 oktober 2014

Ständig muskelvärk

Sedan jag började träna lite tyngre igen går jag runt med en ständig muskelvärk! Värst är det i rumpmusklerna. Alltså det är verkligen en pina att gå runt och att lyfta Joel från golvet. HAHHA. Men även om det är en ständig värk så njuter man ju lite ändå. Känns sådär som att man då har höjt nivån på träningen igen och inte stampar på samma ställe.

Denna vecka kör jag mycket tunga swingar med kettlebellen, chins, grodhopp och mountainclimbers i tabata, Pistols i TRX och jump split-squats i TRXn. Dom sistnämnda tar verkligen kål på benen. Speciellt då man varvar dom med pistols. Men ja, har man en vild baby som träningssällskap vill man göra sitt pass så effektivt på så kort tid som möjligt och då är dessa ovannämnda toppen övningar. Sedan blandar jag ju in bröstpress och rodd i TRX och lite pressar ovanför huvudet och goblet-squats med kettlebell också.

När jag har börjat träna lite tyngre igen kommer också minnet tillbaka varför jag i första hand ens fastnade för styrketräning. Den där känslan när musklerna jobbar och det är tungt! Nu ska jag bli så stark igen att jag hänger med i Joels viktutveckling så att jag orkar bära runt på honom när han behöver det! Även om jag ännu kör mina svettflåsstyrkacirklar för flåsets skull så inser jag att jag inte är den där som gillar att göra 20reps åt gången. Jag gillar lågreps och tungt. Så är det bara!

Lånad bild

onsdag 22 oktober 2014

Mör som en mört

Jahapp! Den här veckan körde jag igång igen med lite tyngre träning. Eller, tung och tung, men tyngre än vad det har varit på senaste tiden när det bara har handlat om att upprätthålla lite muskler under intensivare tider med Joel. Men nu känner jag att jag vill jobba mer på min styrka. Joel börjar ju vara rätt tung, han väger nästa lika mycket som min minsta kettlebell på 12kg. Så tänk er att gå runt och bära på den hela tiden, jaa man blir ju smått trött i armarna. Han är nu också en väldigt närhetsbehövande typ, så vissa dagar vill han ju bara sitta på höften.

I måndags började jag veckan med ett tabatapass på cykeln här hemma. Skönt och tungt flås. Det var längesedan jag senast körde tabata på cykeln, så extra tungt kändes det ju! Men härligt med ett hårt pumpande hjärta och massa flås. Igår valde jag att träna lite chins och tyngre Kettlebell swingar. Alltså det var ju verkligen INTE igår. Men fint gick det! Körde 5x3 i chins och 5x5 swings med 24kgs Kettlebellen. Chinsen är ju rätt tunga när jag inte har tränat det nästan alls. Jag har ju också då förstås tappat massa styrka men ännu är PBn mellan 6-8 beroende på dagen. Jag fullföljde ju aldrig min utmaning från i våras att vara uppe i 15 strikta chins igen, det som var mitt PB innan graviditeten. Jag höll ju på att tyna bort av all amning så då kändes det inte som läge att satsa på det. Eller tyna bort och tyna bort men tappade ca 4-5kg på en väldigt kort tid när Joel hade intensivare amningsperiod, trots att jag åt energirik mat HELA tiden. Men jo tillbaka till ämnet, idag känner jag mig mör som en mört. Benen känns tunga och övre ryggen är lagom mör. Tänkte därför ta ett lätt pass i TRXen idag och mjuka upp kroppen, stretcha lite muskler helt enkelt.

Jaja, nu ska jag ta och fortsätta njuta av egentid medan Joel är på äventyr med sin pappa. Dom behöver också bonda med varandra, sådär far och son.

Vad gör man när man är ensam hemma? Jo, dricker
mejerifri kakao i LUGN OCH RO ;) #mammalyx

fredag 17 oktober 2014

Träningsglädje

Igen long time no see. Bloggen blir lidande när lilla krabaten kräver all uppmärksamhet dagtid och kvällstid. Nattningen går bra men vissa kvällar har det nu varit vaknande med ca 30-60 min intervall... Så då är bloggen inte så högt prioriterad. Tyvärr. Men jo. Förra veckans onsdag åkte jag och Joel till Helsingfors med gudfar P. Vi stannade där till måndagen. F kom under lördagskvällen. Jag orkade ärligt talat inte träna under Hfors vistelsen. På måndagen och tisdagen körde jag två cirklar plus PWn båda dagarna. I Hfors njöt jag av promenader, sällskapet och dagsprogrammet. Skönt med sådana dagar också då kvällarna plus nätterna är rätt så intensiva. Joel sover ju knappt mer i sin egen säng mer, har inte gjort det regelbundet på ca 3 månader. Han är så närhetsberoende att jag väljer att ha honom i vår säng, då får jag sova mest och slipper stiga upp under natten. Intensivt för mig med så mycket närhetsbehov under natten men sådan är han, det händer så mycket nu i utvecklingen och tänder osv. så det är att se till hans individuella behov. Det kommer ju nog en tid då han absolut inte mer vill sova i vår säng, hahah!

Nåjo. I måndags kom vi hem. Då kliade det i träningsfingrarna! Körde både PW och cirkel med Kettlebells och kroppsvikt. På tisdagen blev det PW och cirkel i TRX. I onsdags körde jag lite chins och tränade med maghjulet. Försöker ju bygga upp min bålstyrka. Hade ju grym bålstyrka innan graviditeten tackvare styrkelyften. Kunde köra maghjulet på tå i flera repetitioner... Men nu då, hhaha, det är på knä som gäller. Det duger inte känner jag. Jag vill bli starkare i bålen! Så nu försöker jag smälla in en hel del bålstyrka vissa dagar. Skulle ju få det på köpet om jag skulle träna styrkelyft men som sagt det är inte aktuellt just nu även om jag ibland saknar det.
Igår blev det ingen träning. Hade tänkt cykla 30-40min men min lille plutt tyckte annat.

Idag började jag igen med att köra träning under eftermiddagen. Då kvällarna kan vara intensiva så för att jag ska få in min träning så tränar jag nu då igen med Joel som sällskap. Det har sina utmaningar nu då han rör sig i fullfart över golvet men samtidigt är det kul och underbart när han hejar på en och skrattar åt en! Han tycker det är galet kul när jag och F tränar i hans sällskap! Idag blev det alltså styrka i TRX. Så tacksam över dessa remmar! Körde lite mer lutning idag så att det verkligen kändes i musklerna. Ska nog börja göra så oftare. Färre reps men massa lutning. Just the way I like it.

På tal om träning. Läste ett så klockrent inlägg om att förenkla sin träning, HÄR. Träna rörelser inte muskler.
tröttmorsa.com
The bags under my eyes are Chanel.


måndag 6 oktober 2014

Back on track

I fredags kom jag ÄNTLIGEN igång med träningen igen efter en veckas paus. Kan berätta att det kändes skönt att igen få flåsa lite och utmana musklerna. Kände mig svag men styrkan hittade nog tillbaka ju längre in i passet jag kom. Körde ett TRX-pass med 3 serier Tabata-intervaller. Intensivt och effektivt. Körde alltså: 1)Split-Squats 2)Lutande rodd+bröstpress 3)Squats+grodhopp plus några reverse-flyes.

 Lördagen blev dock ofrivilligt träningsfri då Joel hade svårt att somna på kvällen... Men igår var jag igång igen med både löpintervaller med vagnen under PWn plus en kort Kettlebell cirkel igår. Cirkeln bestod av GobletSquats x10, Kb Swings x10, Kb Marklyft x10 och Kb Ohpress x10 och detta i 3 varv. Brukar normalt köra 5 varv men igår orkade jag inte pressa mig.

Idag tänkte jag köra något i TRX. Typ jobba 30sek vila 10 sek i sammanlagt 10-15min. Japp, kör oftast 10-15min styrka i cirkelform nu. Får både flås och styrka på den lilla stunden. Det handlar om kvalitet framför kvantitet. Har inte orkat köra de kändaste crossfitwodarna på ett tag pga sjukdom och en period av intensiva nätter med Joel. Men nu har nätterna börjat gå bättre. Ingen amning mer mellan kl 1 och 6! Han sover gott så länge han får sova i vår säng. Han har nu en period då han vägrar egen säng trots att han har sovit gott i den sedan han var 2 månader gammal. Innan det sov han gott i egen liten låda från när han var 1 månad. Jaja, men han är periodare. Det har vi lärt oss. kan ju berätta att han är en matglad person igen och ÄLSKAR maten jag lagar och äter det mesta själv. BLW-metoden som vi har anpassat en bit har fungerat (han fick ju smakportioner i pureform men från 6 mån började han äta det mesta själv, vissa saker matar jag men största delen äter han själv och ibland får han grovmos)! Så när det igen börjar vara lättare period på G så då kan träningsintensiviteten öka. Så snart fortsätter jag med att köra mitt projekt, att köra igenom de kändaste crossfitwodarna anpassat till de redskap jag har hemma. Ska bli kul!
Vadå blek?