Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



tisdag 30 september 2014

Förkyld

Efter en dryg månad av på tok för lite sömn så blev jag förkyld. F var förkyld i 2 veckor innan jag blev, så lite orkade min kropp kämpa emot. För lite sömn sänker immunförsvaret supermycket. Så ni som får sova, SOV! Sitt inte uppe i onödan och korta av era nätter. SOOOV. Jag önskar mig en hel natts OAVBRUTEN sömn till födelsedagspresent. (Btw jag har inte sovit en hel natt på ca drygt 1,5 år. Sprang ju upp till 5 gånger på toa under natten när jag var gravid... )
Joel har sin sjätte tand på G och det betyder fjärde tanden INOM en månad. Så sömnen har varit liten och väldigt uppspjälkad då han är en liten filur som behöver mycket närhet då tänderna kommer, speciellt på natten.

Men jo, sedan fredag har jag varit sjuk. Är på bättringsvägen men ännu snorig och trött. Men märker att jag börjar bli frisk då den där rastlösheten börjar komma. Jag kan inte bara ligga ner nu mer. Ligger ner så mycket som möjligt medan jag leker med Joel och sköter bara det nödvändiga.

Men nu vill jag orka med vardagen igen. Orka vara en bra och tålmodig mamma åt Joel igen. Inte en trött mamma som inte kan gå ut och leka med Joel osv. En mamma som orkar pyssla om honom då han har det jobbigt med tänderna.

Och så vill jag träna. Jag känner mig svag och lika slattrig som kokt spagetti. Vill ha en endorfinkick!




tisdag 23 september 2014

Kort-hår problem

ÄÄÄh vad frustrerad jag blir på mitt hår just nu. Kul med kort hår när man orkar fixa det. Men inte kul då man bara skulle vilja sätta upp det i en knut på huvudet eller en vanlig tofs. Ja, men det går ju inte nu. Försöker med spännen hit och dit, men så fort Joel är i famnen drar han mig i håret och så är "frisyren" förstörd. Suck! Jag med mina ständiga hårproblem. Och för att inte tala om den här luggen som är på utväxt. Dessutom passar inte mina vanliga vardagsfrisyrer med det här korta håret! Ser ut som värsta förortsmorsan direkt. Känner mig så fel och. Ja, så nu väntar jag bara på att håret växer till ungefär axellångt eller lite nedanför axlarna. Och det värsta, ingen bena passar mig nu! Ha insett nu efter att ha testat supermegalångthår och nu superkorthår att den där mellanlånga håret är nog min grej. Jaja, man lär sig av sina misstag!

Och det här med att träna när håret inte hålls fast på ett klokt sätt... Vad irriterande! Gör man lite grodhopp eller Kb-swingar så hänger någon del lös.

Alltså tipsa mig om hur jag ni andra med kort hår (aka short angled bob) gör! Är i desperat behov av hjälp.

Kaoshåret!

Förortsmorsan med spexande baby.

Mer förortsmorsa.

Håret fast med spännen. Men om en stund vaknar Joel och
då är håret inte så här mer.


lördag 20 september 2014

Nostalgi

En av mina favoritbloggare, Jenny-aliskt, är gravid. Grattade henne och hon nämnde att hon skummat igenom mina gravidinlägg. Då fick jag ett sånt sug att läsa igenom min graviditet! Och vad kul det var! Hur roligt är det inte att jag bloggade aktivt genom hela graviditeten! Så kul att gå tillbaka och läsa om tankar, funderingar, känslor och livet med magen. Blev så otroligt nostalgisk. Och förvånad över vilken livsändring Joel ändå var. Vilket "lätt" och spontant livet var innan en baby. Man glömmer lixåm bort det när man vänjer sig med baby-vardagen och när vardagen bara rullar på och allt kretsar kring Joel. Men vad tusan, jag ångrar inget. Visst livet är inte så spontant nu utan det kräver mycket planering och tanke, men totalt värt det. Babyn gav oss mer mening i våra liv. Visst jag och F kan inte gå på spontana dejter mer så som vi gjorde förr, men ju äldre Joel blir desto lättare blir det att kunna ta barnvakt och bara göra saker jag och han. Visst jag saknar vår gemensamma tid, men vi hinner, småbarnstiden är kort. Nu gäller det att prioritera kvällarna då vi har gemensam tid. Då hinner vi vara bara jag och han, även om man hela tiden har ansvar över Joel. Men blev verkligen påmind över hur viktigt det är att vi tar vara på vår gemensamma tid på kvällarna då vi inte hinner göra så mycket tillsammans bra jag och han. Vi gjorde massor förr tillsammans; gymmade, handlade mat, gick på dejter osv. Nu ser vardagen annorlunda ut. Jag tränar hemma, jag handlar maten med Joel och jag och F har vår tid på kvällarna. Ibland mer utmanande att ta vara på kvällarna, speciellt om vi båda är trötta efter en intensiv dag. Men nu känner jag mig betydligt mer motiverad att satsa på kvällarna och så småningom ta vara på det här med barnvakt då och då. Joel känner sig redan trygg med sina morföräldrar då han, det visade han redan i maj då jag var i Hfors med Joel och var galet sjuk och Joel var en hel dag med dem. 

Annars så är jag så grymt imponerad över hur mycket jag orkade som gravid! Jag tränade, fixade studierna med praktik och närvarostudier samtidigt, jag skrev rapporter och uppsatser på löpande band och hade väldigt lite ledig tid. MEN jag gjorde det. Wow lixåm. Och vad graviditeten passade mig bra, hade så fin mage och såg så fin ut. Tänk att man nu tänker så, det gjorde man inte på samma sätt med den enorma magen och alla förändringar med kroppen. Men så här i efterhand så uppskattar man det!

Jag uppskattar också förändringen i min tankegång gällande träningen som började och växte ju längre gången jag var. Hur min syn på träning, kosten och kroppen ändrade! Jag behövde graviditeten, den var hälsosam för mig! Jag mognade något otroligt under den, på många plan! Jag blev också mer självsäker och har fått ett grymt självförtroende. Visst ännu har man dagar då allt känns fel och man känner sig ful. Men jag uppskattar mig själv så mycket mer nu och har mer respekt för min kropp! Och vet ni, jag älskar att min kropp inte är så stenhård nu, jag är muskulös men inte sådär uppumpad som jag var förr. Jag har styrka som räcker gott nu, nej jag marklyfter inte 125kg mer och frontböjer inte 75kg mer eller pressar 50kg ovanför huvudet eller bänkar 70kg och gör 15 strikta chins men jag behöver inte göra det. I min vardag har jag inte nytta av det. Som jag skrev under graviditeten, jag blir mjukare på ett psykiskt plan, ja det blev jag, jag blev hönsmammig och det älskar jag! Jag älskar att på mitt eget sätt vara mer kvinnlig nu, inte den där tuffa gymtjejen med magrutor och grym biceps. Jag är istället en vardagsstark mamma åt en fantastisk son och en fru åt en underbar man. Det är så jag vill bli sedd nu, inte som den där tuffa gymtjejen. Men jag vill nog ändå blir förknippad med en sådan som älskar träning och en kost som håller hela livet. 

Härligt ändå att kunna gå tillbaka via bloggen och se sin resa. Se kontrasterna och förändringarna. Därför känner jag ännu mer sug för att fortsätta blogga och mer aktivt, det är så givande att kunna gå tillbaka och läsa vad man har skrivit förr!

fredag 19 september 2014

En liten tanke

En tanke som slog mig här idag medan jag promenerade och funderade på min träning och träning överlag är att jag tror att många "vanliga" tränar på tok för hårt och ineffektivt. Det behövs inte timmar i gymmet 5-6 gånger i veckan. För en vanlig dödlig som "bara" tränar för att hålla sig i form och må bra räcker det bra med vanliga basövningar och effektiv användning av tiden, vardagsmotion och effektiv pulshöjande träning.

En annan tanke var att så många envisas med att träna i maskiner i gymmet. Varför åka till gymmet för att sitta ännu mer? Vi sitter på tok för mycket i vår vardag. Varför inte stå och lyfta vikterna så att hela kroppen aktiveras, också alla små stabiliseringsmuskler? Klart att du ska sitta i maskiner om det är så att du måste det, tex vid någon form av sjukdom/handikapp eller åldringar i sämre skick. Men en fullt frisk människa? På tal om att sitta, vi har ett barbord här hemma, jag har börjat ha det som mitt datorbord nu. Jag sitter inte på barstolen utan jag står. Känns så skönt att stå och surfa. Man blir inte lika slö som när man ligger och slösurfar på soffan.

Ja, det finns så mycket gällande tränings kvalite, effektivitet och kost som snurrar i mitt huvud. Misstänker att jag läser för mycket kring träningseffektivitet och kvalite samt om nyaste forskningarna om kost. Men man kan väl se det så att det är bra att jag håller min hjärna aktiv nu under vårdledigheten.

Träningsdagbok

Alltså jag vet. Jag suger på att uppdatera. Men jag fortsätter skylla på att min blogpress-app inte fungerar. Det var så behändigt att uppdatera med den tex medan man vaggade Joel till sömns i vagnen etc. Att sitta en lugn stund framför datorn och skriva och peta med bilder, ja det fungerar inte just nu, inte dagtid i alla fall. På kvällarna, ifall jag orkar och hinner, är det mer chans för att jag orkar göra någon uppdatering. Men jag känner ett bloggsug igen. Efter att Joel kom till världen och min träning förändrades och hela mitt liv förstås, blev det lite konstigt med bloggen. Jag visste inte riktigt vad jag skulle fokusera på. Ville så gärna berätta allt om Joel, så träningen blev lixåm åsidosatt och så blev ju träningen så annorlunda, inte lika mycket resultat, framsteg och prestation. Kände att ingen vill ju läsa om att jag körde en 10minuter cirkel medan Joel sitter bredvid eller efter att jag har nattat honom kör jag en crossfit-wod. Sen kändes det konstigt att uppdatera allt om Joel varvat med min träning. Jag är nog ändå glad att jag i börja skrev mycket om Joel och hans utveckling samt tankar och känslor. Så kul att gå tillbaka och läsa. Men nu skriver jag om det annanstans, i en sluten fb-grupp för min och F´s familj. (vi bor ju inte på samma ort och de träffar Joel allt för sällan så de får lite uppdatering på så här modernt sätt)

Så nu känner jag att bloggen igen kan bli det den var innan jag fick Joel, dvs fokus på träning och välmående i en sånhär vanlig tjejs liv! Ja, jag är ju en helt vanlig typ, ingen blogg om tävlingsförberedande, ingen professionell pt eller kostrådgivare etc. Jag bara tror på att vi alla mår bra att träna enligt förmåga och äta rätt i vilken livssituation man än är i, ung som gammal, barnlös som förälder. För välmående, ork och styrka så att man klarar vardagen. Att förebygga sjukdom och kroppens förfall. Låt maten bli din medicin.

Min blogg handlar om min träning. Min träning som jag utför för att må bra på alla plan. Jag tränar för att upprätthålla min kropp vardagsstark och mitt mående bra. Jag äter Paleo för att det fungerar för mig, jag orkar och mår bra, min kropp ger bra respons och det bästa; jag blev av med min akne som jag har kämpat med enda sedan tonåren. Jag älskar styrkelyft och träna för att bli starkare. Men det är inte min träningsform just nu. Jag har inte tid och energi att träna så effektivt och tungt. Jag ammar mycket, sover uppsjälkade nätter, tar hand om ett busfrö som jobb 24/7, så tanken av att måsta planera in gymbesök finns inte i min värld. MEN det förstör inte möjligheten för mig att träna, må bra och hållas i form! Jag har hittat kärleken till hemmaträning! Jag har lite redskap hemma i form av en konditionscykel, kettlebells (12,16 och 24kg), TRX, chinsräcke och hopprep och kör också mycket med den egna kroppsvikten. Jag promenerar mycket så gott som dagligen, antingen transportsträckor eller så bara en vanlig promenad för promenerandes skull. Det räcker utmärkt! Jag kör mycket spontana cirklar med basövningar, jag isolerar aldrig av den lilla orsaken att jag känner att det inte är något jag behöver i min träning. Jag kör aldrig ben eller överkroppsdagar eller fler splittar. Jag kör alltid helkropp, tre dagar i veckan cirklar/crossfitwods med fokus på styrka och någon enstaka flåsövning. De resterande dagarna dvs 2-3 kondition i form av tabataintervaller med grodhopp, Kb swings eller på konditionscykeln. En dag i veckan har jag helt och hållet träningsfri. Ibland blir det fler dagar, beror på hur jag orkar och mår. Man måste alltid situationsanpassa enligt mående, lyssna på kroppen. Mår man riktigt skit och inte påriktigt har någon orka lönar det sig inte att köra ett pass. För då njuter man inte av träningen. Ja, jag tror det är viktigt att man njuter av träningen! Det är ju det som gör att jag vill träna och att jag älskar att träna!

Ja, det här är det min blogg handlar om. Min träning och mitt liv. Jag hoppas någon ser det som intressant och jag hoppas någon får inspiration eller idéer. Precis som jag får av att läsa alla möjliga bloggar kring träning, kost och förstås mammabloggar.
Joel hänger inte riktigt med

va tusan morsan?!

5 km cykling på 15minuter. Det var dagens träning det!



söndag 14 september 2014

Vanish i ett fläcktest

Jag har via Buzzador varit med i en kampanj där jag har fått testa olika Vanish produkter. Vanish är ju som de flesta känner till fläckborttagningsprodukter.  Under kampanjen delade jag ut prover på Vanish vanliga fläckborttagningsmedel, testade själv de olika produkterna och utförde ett fläcktest.

Jag kladdade ner en ren vit tygbit med olja, laxfett och rödbeta. Sedan testade jag Vanish powergel och lät det verka i någon minut. Sedan lade jag den i tvättmaskinen på 40 graders normaltvätt med tvättmedel och Vanish Oxi Action Crystal White. När tvättmaskinen hade snurrat klart var tygbiten helt vit. Ärligt talat var jag väldigt skeptisk till att den sku bli helt ren igen men den blev det! Powergelen är den produkten jag är mest imponerad av, de andra versionerna är som vilket fläckborttagningsmedel som helst. Tyvärr försvinner inte alla fläckar från tvätten ifall man inte förbehandlar dom med Powergelen. T.ex. tomatsås från Joels vita bodyn försvinner inte med bara Vanish Oxi Action pulver. De måste förbehandlas.

Här under kommer lite bilder från testet.



lördag 13 september 2014

Quinny Longboardstroller

Jag har länge skämtat om att man borde fästa en longboard på vagnen så att man sku kunna komma fort framåt och tex göra sin konditionsträning roligare med vagnen. Då tex springande med vagnen inte passar mig med knäet som bråkar. Vi skulle skippa bussen många gånger då och bara ta vagnen då!

Nu har alltså Quinny kommit ut med att snart släpps Longboardstroller! För ett år sedan publicerade de en prototyp och nu ska den äntligen komma ut för försäljning. Jag är ju lycklig och hoppas att jag någon dag, då Joel bara är i behov av sittvagn, kommer att ha en sådan...! Den är ju dyr, går loss på ca 599€ som ny. Ganska dyrt för en sittvagn...! Men Quinny är kvalitet. Det har ju vår Quinny Zapp Xtra resevagn visat oss. Vi är så nöjda med den. Så haha nu hoppas jag att vi i något skede har råd att köpa den eller att några snälla själar vill sponsorera oss. Hehe!

Ifall det aldrig händer så hoppas jag på en Kronan Sulky/S som sittvagn, den är ju mer förmånlig och mer praktisk och användbar under vinterhalvåret... Plus att den går i liggläge vilket möjliggör dagssömn i vagnen, vilket sku vara toppen och praktiskt då man är på språng och inte kan vara tajma dagssömnen så att man är hemma.

fredag 5 september 2014

På måndag

På måndag tar Joel och pappan lite tillsammans-tid och mamman tar egentid. Mamman ska till frissan och klippa håret. IIIK. Alltså iik till att klippa håret. Nu ska det klippas i en rätt så annorlunda frisyr jämfört med var jag tidigare har haft. Men kul med förändring såhär till hösten! Bokade tiden för 2 veckor sedan och har sedan googlat frisyrbilder och funderat hit och dit. Men nu slutar jag fundera och bara gör det. Hahah! Det finns ingen återvändo men jag tror att det blir bra! Eller hoppas verkligen det. Håret är ändå konstigt nog väldigt viktigt!
Lånad bild