Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



fredag 28 februari 2014

På jakt

Jag är på jakt efter en resevagn åt Joel. En som man kan få i ordentligt liggläge och svänga sittdelen åt båda hållen. Men som också är liten och smidig. Jag är nöjd med vår Kronan och speciellt nu när den är mindre och smidigare med sittdelen, perfekt vardagsvagn. Men när man har bilen fullpackad inför resor skulle det vara lättare med en liten resevagn. Och jag börjar letandet nu i tid eftersom det inte är det lättaste att få tag på en begagnad. Hellre att man har den sedan när man verkligen behöver den.

Jag har hittat en men den är svindyr för en resevagn. SÅ jag letar efter en begagnad. Quinny Zapp Extra. Det måste vara Extra versionen eftersom den har funktionen att man kan svänga sittdelen både fram och bak. Jag vill nämligen kunna ha Joel och se den som kör vagnen ännu en relativt lång tid. Små babyn ska inte får för mycket stimuli från det som finns runt omkring och de behöver tryggheten i att se föräldern när de sitter i vagnen. Dessutom kan den också vara smidig då ett eventuellt syskon kommer och jag vill absolut inte köra en nyfödd baby åt fel håll i vagnen. Det finns några ute på den finska versionen av Blocket, tori.fi. Priset ligger på 200-230€ på begagnad. Helt okej eftersom nypris är minst 349€. Men jag letar efter en i gott skick för max 230€, helst kring 150€ om den är använd mer än ett par gånger och har ett eller två år på nacken. Färgen har inte så stor skillnad, helst ändå inte ljusröd/pink. En mer neutral färg som tex svart är mer tilltalande.

Om någon vet att någon vill bli av med sin, så hojta till!



Dygnsrytm

Har sedan början av veckan kört dygnsrytmskola med Joel. Han blev ju 3 månader i tisdags så nu tänkte jag börja direkt med att få honom och förstå att man leker på dagen och på natten sover man. Han fattar det väldigt bra och sover nätterna i sin egen säng nu och får komma på morgonmys i mamma och pappas säng. Jag kör med att jag inte plockar upp honom i onödan under natten, bara när han är hungrig eller det behövs bytas blöja. Är han rastlös/gnällig avvaktar jag en stund, sedan går jag och smeker honom lätt på magen men pratar inte. Gråter han går jag ganska snabbt och smeker på magen. Sedan går jag tillbaka i säng. Det fungerar riktigt bra och han somnar själv på kvällarna efter att vi har sagt gonatt där vid kl 20. Ibland får man springa in i sovrummet och smeka på magen och sedan gå ut igen men nattningen går hittills väldigt fort. Efter nattamningen somnar han antingen direkt eller sen leker han en stund med något mjukisdjur för sig själv i sängen. Även om han också i tisdags fick flera vaccin har inskolningen på dygnsrytmskolan börjat fint. Enda som de senaste nätterna har varit jobbigt är att Rota-virus vaccinets biverkningar är ganska kraftiga... Vi byter blöjor och pyjamas på löpande band pga diarre. Och det betyder också att jag ammar dubbelt mer per natt än vanligt. Men vi hoppas att det inte pågår så länge mer... Efter första dosen som han fick pågick det i någon vecka och det var då nattbuset började... Det vi ville lära honom att komma ifrån nu med vår dygnsrytmskola med tydliga dag- och natt-rutiner. MEN jag hoppas på kortare tid av biverkningar nu efter den här andra dosen av vaccinet.

MEN det bästa med att han sover hela natten i egen säng nu är att jag sover djupare. Man sover ganska så lätt som mamma då man har babyn bredvid sig... Så skönt och jag känner mig mer utvilad även om det blir amning med ganska täta intervaller nu pga vaccin-biverkningar. Klart att det är mysigt att sova bredvid varandra men jag ville börja komma ifrån de redan nu eftersom det blir svårare att avvänja ifrån ju äldre han blir. Men vi kompenserar det med ordentligt morgonmys varje morgon! Och han är alltid såååå glad när man plockar upp honom på morgonen och säger godmorgon glatt och börjar prata för att visa tydligt att NU är det dags för bus och mys!

Haha och det roligaste med tydliga natt och dagssömnsrutiner, han kan inte sova dagssömn alls mer inomhus. Han vägrar somna även om han är dötrött! Det är vagnen ute på terassen som gäller, då somnar han själv och jag vaggar vagnen max någon minut.

Btw min lilla Joel började för en månad sedan svänga sig från mage till rygg. Idag lyckades han också svänga sig från rygg till mage! Min duktiga "lilla" grabb! Med måtten 62,6cm och 6,74kg! Han har så att säga varit hemma när maten har serverats.... ;)
Dagens smått trötta mamma med slapp hemma-outfit.
Snart kommer M på besök! Ska bli kul med sällskap!

torsdag 27 februari 2014

Små grodorna

De senaste veckorna har jag snöat in mig på grodhopp. Det är en helt fantastisk övning! Och vilka framsteg man kan göra snabbt i den övningen.  Dessutom är den ju alldeles toppen då man vill träna funktionellt och passar grymt bra in i mina cirkelträningspass här hemma. När jag började med grodhopp kändes 5x10 alldeles tillräckligt men nu redan någon vecka senare så är det 5x20 som känns sådär passligt. Det betyder 100 hopp under mina 15-20 min av cirklar som jag tränar, då varvat med andra benövningar såsom KB Swings, split-squats i TRX, KB gobletsquats, KB marklyft både raka och vanliga osv. Det är helt fantastisk benträning! Jag lovar att det svider rejält i benen efter sådana pass. Och när hoppen börjar kännas för lätt, ja då ökar man antalet! Och jag menar att man går ordentligt ner i ass to the grass, händerna i golvet och sedan upp. INTE bara ner i 90 grader och upp igen.

Jag är helt såld på det här med hemmaträning. Igår till och med tackade jag nej till erbjudandet att åka med till gymmet och träna med skivstång. Vad hände?! Jag kände helt enkelt inte ett behov av det då jag hade planerat en liten cirkel här hemma och en 45min PW med Joel i vagnen. Jag gillar nuförtiden mer att leka med mina kettlebells, min TRX och min kropp med övningar såsom grodhopp. Jag känner inte ett måste av att gå och leka med skivstången så fort som jag får möjlighet. Klart att jag fortfarande gillar skivstångsträning men nu försöker jag inte klämma in det när jag vet att det skulle bli tight med Joels kvällsrutiner. För en månad sedan kanske jag skulle ha tackat ja direkt och klämt in de och vetat att Joels kvällsrutiner kanske skulle bli någon 30minut senare. Nu täcker hemmaträningen och mina små projekt med den mina träningsbehov. Gött att det har utvecklat sig till det! Med små projekt menar jag t.ex. att nå mitt PB på 15 strikta chins innan sommaren och att stå på händer med helt raka ben i TRX. Sådant som jag blev på hälft med när jag blev gravid för ca 1 år sedan.

fredag 21 februari 2014

Magen ca 3 månader efter förlossningen

Jag fick en fråga om att hur min mage ser ut nuförtiden. Jaa-a hur ser den ut? Den ser ut så att jag är grymt nöjd med den. Jämför jag med hur den såg ut för en månad sedan så ser jag i alla fall stor skillnad. Nuförtiden är det bara lite lite lite hud kvar som ska dra ihop sig och i rätt ljus så börjar man se små drag av magmuskler, speciellt sidomagmusklernas konturer börjar skymta fram. Även om jättesynliga magmuskler inte är mitt mål men kul att det kommer sådär utan något extra jobb. Jag själv är nöjd nu när magen inte hänger över byxlinningen och den är rätt så platt. Jag känner mig bekväm med min mage.

Vad har jag gjort för att få den såhär? Nja lixåm inget extra. Lite plankor då och då, lite bålövningar i TRX då och då och mina svettiga cirkelträningar med stora basövningar och lite raska PWn. Ätit bra och ammat. Det är allt. Ingen hetsbantning som man kan följa med på andra mamma-bloggar (inte för att peka ut något exempel men mammabloggaren med initialerna KZ). Jag tror inte på att banta och amma samtidigt. Och vem bantar nuförtiden ens? Lite 80-90-tal över det väl? En hållbar hälsosam livsstil som håller livet ut är ju det smartaste.
En liten bump av lös hud finns kvar men det lixåm stör inte
mig. Jag är stolt över att jag har fött barn!
Magen för 1 månad sedan, dvs 2 månader efter förlossning.


Dagens fredagsfys för mig och Joel: Fitmom workout! @funkygine

Idag har jag som plan att köra detta pass med Joel. Ska bli kul fredagsfys för oss båda!

torsdag 20 februari 2014

FunkyGine

Jag är ju inte såklart den enda mamman som har hittat det här med hemmaträning i sällskap eller med hjälp av babyn/barn! Här är en av mina största inspiratörer just nu. Brukar få massa bra cirkelträningsidéer från henne. Följer henne i Instagram och hennes Youtube-kanal. Man kan vara fit också som mamma! Man behöver inte stressa iväg till gymmet för att hålla sig i form och bli en stark och välmående mamma! När man läser mammabloggar, på föräldraforum osv klagar alla på att "inte hinner de iväg till gymmet eller inte orkar man träna när barnen har somnat för kvällen...". Men varför inte ta med dem i träningen hemma eller ute i parken och samtidigt ha det galet kul?! För barnen blir det ju roligt lektid med föräldern! Nu när Joel är "äldre" och väldigt stadig i kroppen är det lätt att använda honom som vikt och vad han älskar att få vara med när jag tränar! Han skrattar och är glad! Och hej, Joel blir ju hela tiden tyngre så träningen med Joel får min styrka att öka lite åt gången... ;)

Att ha Joel som vikt är kul variation till TRX och Kettlebells!





tisdag 18 februari 2014

Heartbeats

Tjenamors! Äntligen verkar Joel ha en lugnare period. Puuust! De 3 senaste nätterna har han sovit rätt så bra så att jag är nöjd! (ca 2 veckor med MÅNGA jobbiga nätter tar på krafterna!) Så gött med lite bättre sömn! Dagarna är också mindre gråtiga. Han är sitt finurliga-busiga jag igen! Härligt! Vad kom från den jobbiga perioden? Jo han sträcker sig efter leksaker när man sätter den framför honom, han gillar att leka med trasan och han släpper något som påminner om ett litet bubblande skratt! Han har också vuxit rejält på både längden och på bredden. Den 27:e har vi rutinkontroll så då blir det intressant vad måtten är nuförtiden! Jag tippar på rejält över 6kg kanske till och med närmare 7kg... Och ordentligt över 60cm, typ 62-63cm?! Min stora grabb! På grund av storleken har jag också hamnat byta vagnens liggdel till sittdelen då det blev lite trångt i liggdelen med full vinterutrustning.. Skulle det vara sommar skulle han ännu rymmas en tid men när det krävs mycket kläder och åkpåse samt yllefilt i botten blir det trångt... Kändes konstigt att lägga undan liggdelen redan nu... Hade ju tänkt ha den någon månad till!












Annars så löper dagarna på bra och det börjar bli mer tydliga och fasta rutiner. Ganska skönt, går att planera mer för dagen då man vet ungefär vilka tider Joel verkligen sover osv. Man hinner tex klämma in träningspass bättre nu. Men jag har verkligen snöat mig in på äckligt jobbiga cirkelträningar som tar typ max 20min. Man vet att man har bra tempo då och slöar inte i onödan som det lätt blir i gymmet med styrketräningen. Det är så gött att blanda styrka med flås. Två flugor i en smäll lixåm. Passar min livssituation nu! Här kommer lite av de pass jag har kört sedan lördag. Söndagen var vilodag med bara PW med Joel sovandes i vagnen. En PW med Joel och en cirkelträning, perfekt sätt att få lite skön träningskänsla! man mår toppen av det!









Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 15 februari 2014

Utvecklingssprång

Alltså dessa utvecklingssprång. Joel är pågång med utvecklingssprånget som kallas händelsevärlden och han är inte ens 12 veckor ännu. Oftast går man in i de när man har nått åtminstone 14 veckor. Knappt någon vettig sömn under nätterna för mig. Inte ens för Joel och ändå sover han inte så mycket heller på dagarna. Han bara äter och äter. Äter som en häst. Även om jag ger kallpressad kokosolja som komplement. Nå jag får se det goda i de att jag kan äta massor nu och ändå hålla vikten stabil. Enda som känns trist är att jag inte orkar träna så mycket/långa stunder eller vill träna så mycket nu när det är så mycket amning. Gäller att ladda med tillräckligt med mat nu när mjölkproduktionen skall hållas hög. Nå som tur är det bara 3 månader tills jag börjar ge smakprover åt Joel, då blir väl amningen lite mindre intensiv. Joel brås nog på sin pappa och har bra med aptit och stort energibehov!!! Puuust, lite jobbigt nu men jag vägrar ge upp helamning, känns värt att ändå amma fast det just nu känns som man ammar dygnet runt med bara korta pauser emellan. Jag ser amningen som så viktig så jag ger inte upp!
Förresten så är appen "The Wonder Weeks" toppen när man vill förstå vad som är på gång och vad som sprången innehåller.
Finn ett fel

Men jep Joel växer och utvecklas! Det är huvudsaken! Han levererar med nya ljud och hanterar/kontrollerar kroppen bättre och bättre hela tiden! Idag gick snurrandet från mage till rygg på löpande band. Så kul att se, 6 gånger bara sådär efter varandra.

Min busunge!



Joel greppar tag om saker redan väldigt bra,
han äter sin kokosolja själv med sked!


Här var han taggad inför ManUs match
i veckan.



Fötterna dom bara går.
Ibland undrar jag om han tränar inför
ett långt cykelpass eller ett maraton.


Vilda lekar med leksakerna nuförtiden!
Här är det some serious brottning pågång!

Men jo har ändå fått ihop en rätt så bra träningsvecka! Har tränat cirkelträningar eller Tabatapass på cykeln varje dag förutom igår då jag tog vilodag. Haha kände rejält i kroppen efter torsdagens chins! Det var ett tag sedan jag tränade chins. Helt taktiskt beslut nog eftersom jag har valt att minska muskelvolymen på ryggen, tränade så mycket fokus på muskelbyggande förra vintern att ryggen blev rätt så bred, fick snygga vingar. Men nu vill jag ha en sirligare rygg så jag kör inte all in på chins just nu. Kör bara chins då och då med få reps varvat med enstaka gånger då jag testar maxreps, har som mål att öka styrkan steg för steg men inte bygga massa. Men jo, min rygg blev definitivt sirligare under graviditeten och nu efter då jag inte har tränat med fokus på muskelvolymen utan kört upprätthållande välmåendeträning. Kul när normala storlekar sitter bra vid axlarna och ryggen igen! Men mitt max i chins är just nu 6reps men tills i sommar ska jag träna upp styrkan till 15reps. Till mitt förra PB på strikta chins, dvs inget fusk med kippande osv utan hakan över räcket och ordentligt ner till raka armar och upp igen. Att göra många chins är lättare då man inte har så stor muskelvolym! Och där är vi tillbaka till det jag ofta påpekar till tjejer som är rädda för att träna annat än löpning och magmuskler; stor betyder inte stark, stark betyder inte stor.

Idag tänker jag köra en cirkel med klassiska basövningar med kroppsvikt, TRX och kettlebell men med fokus på ben och rumpa. Mina ben behöver slaktas nu efter allt sittande i samband med amningen.




Kolla, lite muskelkonturer har jag ju
ännu kvar. Och min midja är tillbaka!

- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 11 februari 2014

Motsatsen

Igår klagade jag på att Joels sovmönster är som bortblåsta sedan en vecka. MEN i natt levererade han! Han somnade kl 21 helt snällt utan några problem. Han vaknade för en kort amningspaus vid kl 3, 5 och 8. Sedan sov han till kl 10 imorse! Jag själv somnade som en stock innan kl 22. Så i natt har både jag och Joel sovit sååå gott! Det behövdes verkligen!
Nu har jag varit ute på PW med Joel i vagnen och han blev kvar ute på terassen och sova i vagnen. Han sover så bra ute! Jag själv tar lite egen tid och slösurfar och läser bloggar. Sådant som man inte hinner med allt för mycket nuförtiden. Ska snart koka eftermiddagskaffe och sedan ta i tu med köket och diskmaskinen. Ikväll funderar jag på att testa en 20min cirkelträning eller sedan cykla tabata-intervaller på konditionscykeln. Får se vad jag är mest sugen på. Rätt så skön dag idag! Passar på att njuta då man inte alltid kan anta att alla dagar löper på supersmidigt nu när det är tuff utvecklingsperiod för Joel.

Cirkelpasset som gör att det kliar i mina fingrar att testa det (Fast hantlarna byter jag ut till Kettlebells):

Övningarna
1. Goblet Squat: 15 repititioner
2. Stående rodd med hantlar: 15 repititioner
3. Split squats med hantlar: 15 repetitioner på vardera ben
4. Axelpress med hantlar: 15 repititioner 
5. Bergsklättraren: 15 repititioner på vardera ben

Utförande
Utför övningarna 1 till 5 i följd som i en cirkel med minimal vila mellan övningarna. Vila 60 sekunder efter utförd cirkel. Upprepa 3 gånger. Börja passet med att göra ett uppvärmningsvarv. Gör 8 reptitioner på varje övning, och kör sedan i gång med 15 repititioner.

måndag 10 februari 2014

Long time no see

Blev nästan lite förvånad att det var 10 dagar sedan jag bloggade senast. Hur tusan går dagarna så fort?

Bloggandet blir lite lidande då Joel nu är i en VÄLDIGT krävande utvecklingsfas. Han äter som en häst, är mycket vaken på dagarna och vill ha sällskap och ha underhållning. Nätterna har den senaste veckan varit horribla. Han gör av med så mycket energi och trots att han äter som en häst är han hungrig konstant. Så det blir amning minst 3 gånger per natt nuförtiden jämfört med 1-2 gånger normalt. Han har ju haft toppen sömnrutin sedan julen. Nu är den som bortblåst. Men den här extremt intensiva perioden lär pågå ännu några veckor. Får se hur mitt huvud klarar av det. Och för att inte tala om kroppen, den känns tung och slattrig. Så ni som får sova ostört, njut!!!

Den ökade amningen kräver ju också en hel del extra energi och jag har ökat mitt matintag rejält igen och minskat på träningen så att jag inte gör någon tung styrketräning eller långa cykelpass. Jag satsar på korta men intensiva cirklar med kroppsvikt och Kettlebells och intervallpass. Förra veckan blev det också en hel del TRX. Bara för att få ut den sköna känslan av träning så klämmer jag in små pass. Och jag mår så mycket bättre då jag gör något. Hinner inte heller med så långa pass då Joel lätt blir uttråkad. Ibland hoppar jag mina grodhopp sjungandes på små grodorna, bara för att Joel ska hållas underhållen. Ja vad gör man inte för sitt barn?! Trots fullrulle med Joel prioriterar jag träningen och anpassar den enligt situationen. Tänker inte glömma bort mig själv och bli en bitter mamma.

Ibland när jag tittar tillbaka på bilder i instagram som jag har lagt upp saknar jag nästan min atletiska muskulösa kropp som jag hade men när jag funderar en stund på det kommer jag fram till att det ändå inte är det jag just nu eftersträvar. Jag har inte tid, ork och möjlighet att träna så som jag gjorde förr. Jag skulle inte orka stressa iväg till gymmet bara för att upprätthålla den kroppen genom att lyfta TUNGT. Nu får jag njuta av en fast och liten kropp istället som jag upprätthåller med cirkelträningen.





Lite träning under helgens vistelse i Helsingfors.
Fungerade bra att köra den i föräldrarnas vardagsrum
medan mamma underhöll Joel.








Trots jobbig period är Joel ändå en glädjespridare och levererar varje dag med sin utveckling! Hela han gör det värt att gå igenom det här jobbiga även om det kräver huvudvärkstabletter och mer kaffe när skallen blir lidande av sömnbristen. Hur tufft är det inte att han sedan 9 veckor gammal kan svänga sig runt hela varvet, kan hålla huvudet och nu kan hålla i saker osv?!


MYYYSDELUXE!













- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 1 februari 2014

Träningsvärk

Den här veckan har varit en intressant träningsvecka. Jag har blivit tvungen att ta två helt vilodagar på grund av galen träningsvärk. Det händer sällan!


Paleogröt, så gott att jag äter det nästan
hela tiden!


Mejerifri latte; starkt kaffe och 50/50
kokosmjölk och mandelmjölk.
Förstås värmd och skummad.

I måndags vilade jag. I tisdags cyklade jag 30min (20min medeltempo + 10min intervall 30sek jobb och 30 sek medeltempo). Sista 5minuterna hade jag en missnöjd Joel i famnen men lyckades ändå klämma till 27-28km/h i intervallerna. Allt får man testa på som mamma , haha!
I onsdag smällde jag till med 30min cirkelträning i TRX. Rodd, splitsquats, bröstpress och pistols i 5 varv plus ännu knees to chest och knees to elbows i 5 varv. Ännu efter det 3 set maxchins. Japp det här gav mig ordentlig träningsvärk! I flera dagar. I torsdags blev det cykelpass, 30min i samma upplägg som i tisdags, fast lite lägre hastighet då benen var kaputt. Igår höll jag vilodag förutom en 60min PW med vagnen. Jag har varit ute på olika längders PW nästan varje dag den här veckan. Så skönt med frisk luft nu även om det är riktigt kallt. Fast idag tar vi innedag, Joel sover gott nu sin eftermiddagssömn inomhus och jag tänker inte börja klä på honom och riskera att väcka honom. Han behöver sin sömn nu när utvecklingen är så intensiv! Och så småningom blir det mörkt och då är det trist att gå ut.

Idag har jag som plan att köra kettlebell träning. 5 varv 30sek jobb per övning. Imorgon tänkte jag köra ren styrka i TRX där jag kör i med mycket lutning(TUNGT) och färre reps i lugn och ro.





- Posted using BlogPress from my iPhone

Cornerstone

Igen sitter jag här och förundrar mig över hur snabbt dagar och veckor går. Helt sjukt egentligen!

Och det är ju redan februari. Men fast tiden går fort har jag det super och njuter av livet som mammaledig. Fast ledig är jag ju verkligen inte! Det är ett dygnetrunt jobb att vara mamma, jag är konstant på jour. Joel blir ju hela tiden också mer krävande på ett annat sätt än han var då han var nyfödd. Då var det amma, byta blöjor och sova som gällde. Nu har vi tydligare dagar med tydligare mönster och rutiner. Alla dagar är unika och vissa dagar löper smidigare än andra men majoriteten är bra dagar trots att Joel gör igenom intensiva utvecklingsperioden som avlöser varandra, period efter period utan desto längre paus och "lugna veckor". Det hjälper inte heller att Joel är väldigt snabb i sin utveckling och ligger i snitt ca 2 veckor i förtid. Det är ganska intensivt! Men överlag är han ändå en nöjd och glad kille som äter, sover och utvecklas, på alla plan, väldigt bra. Vi har kul tillsammans på dagarna och har vi program utanför hemmet fixar han det super!

Det som hänt denna vecka är att han har börjar prata med ännu mer nya ljud och förr var det mest vokaler men nu leker han ännu mer med toner och konsonanter. Dessutom har han hittat på att testa på att frusta och pusta. Låter galet kul! Men det största är att han i torsdags svängde sig från mage till rygg! Som bara 9 veckor och 3 dagar gammal. Dessutom är han otroligt stark i nacken och kan spänna hela kroppen och vara stadig. Och han styr sina händer väldigt smidigt redan nu och kan ta tag i saker även om det inte ännu är helt ett fullt greppande. Ännu, snart kommer det! Och han har börjat hitta fingrarna som utgör pincett-greppet och leker ofta med dem. Så kul att följa med! Och allt ska han smaka på, allt ska via munnen. Han älskar att äta på sina händer och mjukisdjur!









I måndags fick han sitt första vaccin och har därför möjligen varit lite mer rastlös denna vecka. Det var första dosen av Rota-virus vaccinet han fick.













Det här med att gnaga på allt som
kommer i ens väg... Japp och han
kan styra händerna så bra nu
att han lyckas få saker själv till munnen.
Ännu är det inte fullt greppande
men något mycket nära nu!
- Posted using BlogPress from my iPhone