Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



lördag 23 november 2013

Vattenfall

Vaknade kl 5.15 imorse av grym värk som gick från nedre ryggen till ljumskarna. Helt tydligt intensivare än tidigare. Kl. 6.15 gick vattnet. Det knäppte till två gånger inom 5 minuter och så var forsen igång, haha. Väckte F och vi började förbereda oss för att fara iväg. Jag ringde till förlossningen och dom välkomnade oss. Vi drack kaffe och åt kokta ägg med Kalles romkräm i lugn och ro. Kl. 7.30 var vi på undersökning vid förlossningen. Hade grym intensiv och tät värk. Och var öppen en bit. Det pågick till ca kl 10. Då började värken avstanna/lugna ner sig. Murr. Så det blev förlossningsbäddavdelningen tills babyn kommer ut. Har under dagen haft till och från värk. Nu till kvällen mer värk. Men de sku få bli kraftigare och mer regelbundet. Vi hoppas på det bästa att något skulle hända under natten. Vid 20.30 ska dom kolla läget hur öppen jag är och sista kurvan innan natten.... Tidigast på måndag sätts jag igång för då har det gått ett par dagar sedan vattnet gick. Suck.... Varför kan det här nu inte bara gå med fart?


Imorse vid första undersökningen, innan de tjusiga sjukhuskläderna. Trött och grym värk.

Igår kväll körde jag också sista träningspasset innan vår lilla baby! Körde en 20min cirkel med TRX. Började med cykling. Mest överkropp/bålen men också kroppsvikts squats. Något sade mig att Kettlebells inte var ett alternativ igår. Ett bra val.


Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 22 november 2013

Tick Tick Boom

Jahapp, här sitter man ännu med sin tjockismage. Beräknade dagen har gått redan och är nu på övertid. V.41(40+1). Den senaste veckan har varit full av steg mot förlossning men ännu har inget hänt. Allt är också klart inför förlossning, var till rådgivningen igår och där konstaterades det att babyns huvud också nu har sjunkit neråt. Nu sku den här filuren bara få komma uuuuut! Jag känner mig som en tickande bomb, för nu kan det hända när som helst men ingen vet när. Suck. Det stoppar också mig från att göra så mycket dagtid. Känns inte så mysigt att röra sig i centrum osv. Dessutom känns det inte så mysigt att ens gå nu när babyns huvud ligger så lågt, känns weird att gå och känna att huvudet pressar där mellan benen. Dagarna går ut på att alltid ha något smått att göra, gå till butiken, tvätta, baka, träna...


+11kg. Jag hoppas det stannar där nu!
Men i alla fall har jag inte gått upp sedan förra
veckan.


Japp, jag tränar ännu dagligen, 15-30min per gång. Det är ca 1-2% av dagen, så vilar jag och fixar i lugn och ro resten av dagen. Jag har verkligen trappat ner på träningen nu för att spara energi inför förlossning. Jag tränar inte nu för att trötta ut mig utan för att få lite skön känsla av välmående. Det är mycket korta cirkelträningar nu varvat med 20-25min cykling. Riktigt passligt för en gravid på övertid.

+5 grodhopp per varv och emellanåt byta ut
armhävningarna och bänkdipsen
mot squats med Kettlebell. Perfekt för en tjockis som jag.

Men jep, det här eviga väntandet går på nerverna. Det går inte heller att koncentrera sig på något, omöjligt att försöka distrahera sig från att tänka på babyn. Vi är så nyfikna och längtar så mycket! Jaja, jag får fortsätta sitta mycket på huk, gå i trappor och hoppa grodhopp. Vi får hoppas att Filuren nu under helgen fattar att hyreskontraktet är slut och att det är dags att flytta ut!


- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 17 november 2013

Till och från värk

Det är smått frustrerande att ha värk till och från. Man hinner redan få upp hoppet när trycket neråt är enormt och värken är kraftigare i någon timme, sammandragningar kommer och man hinner tänka att kanske är det nu det sätter igång ordentligt. Och sedan plötsligt är allt som bortblåst. Det är inte mer som förvärkarna jag hade för noga veckor sedan, de här stunderna är mer intensiva men ändå tydligen inte tillräckligt. Hur länge ska de här till och från pågå? Kan inte förlossningen nu bara komma igång ordentligt?! Dessutom har jag känt mig konstig de senaste dagarna, inte riktigt varit mig själv.

Igår firade jag min 24:e födelsedag. Eller det blev nog den lugnaste födelsedagen någonsin. Tog dagen som den kom, F kokade kaffe åt mig på morgonen, vi slöade, var ute på en 45min promenix i solen, åt tacos till middag och till kvällen såg vi på film och åt massor med choklad. Min födelsedag i ett nötskal. Och jag somnade lite efter kl 22.

Idag vaknade jag vid kl 9. Så jag sov över 10 timmar, var vaken några gånger inatt nog. Nu fortsätter det här eviga väntandet med till och från värk.

Och det är så frustrerande när alla talar om att värkarna kommer igång och sedan är det dags för förlossning. Men jag har haft det här till och från nu redan så länge. Jag har haft den här molande mensvärken nu i veckor och den har blivit kraftigare den här veckan men pågår bara stundvis och sedan är den som bortblåst. ÄRgh.


- Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 15 november 2013

Bara att vänta

Igår kväll kändes det som det skulle ha läckt fostervatten i två omgångar. Tänkte inte desto mer på de men i förmiddags ringde jag förlossningen för de ska man alltså göra ifall man misstänker att det har läckt (infektionsrisk). Dom bad mig komma in på check. Åkte iväg, dom tog ctg-kurva som visade på sammandragningar men inte ännu så kraftiga. Sedan tog barnmorskan ett test men det visade inte tillräckligt fostervattenprotein. Inte så konstigt då vattnet läckte igår kväll. Troligen har jag som man säger på finska, "korkean veden meno", dvs att det sipprar fostervatten från lite högre upp än vid livmoderhalsen. Det var så mammas första förlossning kom igång.

Nåjoo, det var bara att åka hem igen. Hela dagen har jag haft otroligt tryck neråt och mer värk nu mot eftermiddagen. Men det är bara att följa med läget nu. Enligt mig sku det ha varit bra med en inre undersökning för att också kolla ifall jag är öppen och i så fall hur mycket. Kände mig inte heller riktigt trevligt bemött på förlossningsavdelningen, barnmorskan hade jätte trist bemötande och de är extra jobbigt då man är pirrig och osäker. Jag själv anser att bemötandet av klienter/patienter är något så otroligt viktigt inom social- och hälsovården och det är något jag själv har tagit fasta på under studierna. Hoppas det är trevlig personal på plats då det är dags!







Igår gick jag in i v.40 och det firade jag med fortsatt trappträning och en cirkel med TRX och Kettlebells. Det räckte bra med 5 varv som tog 30min. Kändes skönt att göra något fysiskt ansträngande! Idag tänkte jag fortsätta med trappträning och sedan kanske cykla i ca 25-30min eller köra någon cirkelträning. Beroende på hur mycket tryck neråt jag har just då. Tar det lite på känsla as usual.

- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 13 november 2013

Dagsformen

Imorgon går jag in i v.40. Wow lixåm, en vecka kvar till BF! Idag var vi till rådgivningen (MVC). Allt var igen precis som det skulle. Min vikt står stilla, mitt urinprov var bra, blodtrycket normalt, Bebblans hjärtljud var fint och stabilt, SF-måttet hade minskat sedan förra veckan dvs magen har sjunkit osv. Mycket tyder på att förlossningen närmar sig och mina förvärkar och nuförtiden kraftigare sammandragningar visar på att det går åt rätt håll. Ska bli spännande och se om det blir BB inom de närmaste 7 dagarna eller om det går på övertid. Enligt barnmorskor ska man se till sin egen mammas förlossningar och ser jag till min mammas förlossningar födde hon min storebror någon dag innan BF, mig kring en vecka innan BF, min mellansyrra på övertid och minsta syrran i v.39. Så chansen att jag föder kring BF är rätt så stor. MEN vi får se vad Bebblan tänker göra! Vi får hoppas på det bästa, dvs förlossning inom 7 dagar. Min mage är rätt så tung nu och det är svårt att röra sig, sova osv. Och väntan är olidlig, jag är sååå nyfiken på vem min lilla krabat är! Så det skulle vara dags nu!

Igår körde jag trappträning som uppvärmning innan cirkelträningen. Fick bra tryck neråt om man säger så, haha! 10 gånger upp och ner för våra 17 trappsteg. Ska göra samma sak idag.

Gårdagens träning blev min vanliga cirketräning med Kettlebells men bara 3 varv denna gång istället för 5 varv, ska trappa ner lite på träningen nu så att kroppen inte är helt trött inför förlossningen. Känner att jag inte varje gång måste köra samma mängd träning som hittills utan kan ibland trappa ner till mindre. Upplägget blev alltså 3 varv: KB marklyft 16kg x 10, KB OHpress 12kg x5/arm, KB frontböj 16kg x10 och KB swing 12kg x20.

Och i samband med att jag imorgon går in i v.40 måste jag bara få fnissa lite åt de som trodde sig veta bättre gällande min träning än vad jag själv gör och menade att jag kommer att förorsaka en för tidig förlossning i ett allt för tidigt skede pga min "för hårda träning". NEJ det gjorde jag ju inte utan tränade på enligt hur det känns i kroppen, ork och med passlig belastning och fortfarande har inte lillskruttplutten kommit ut. Så det var ganska onödigt att spekulera och vara super-oroliga för att jag har tränat genom hela min graviditet! Jag har nog vetat vad jag har sysslat med och jag känner min kropp ganska bra och vet vad som känns bra och vet att sluta om det känns obekvämt.

Dagens sixpack!





Fick en sammandragning mitt i allt poserande :D


tisdag 12 november 2013

Träningskläder

Efter graviditeten kommer jag ju att träna till största del hemma med Kettlebells, TRX, chinsräcket och kroppsviktsövningar. När man tränar hemma behöver man inte så mycket kläder på sig då det lätt blir väldigt varmt i en liten lägenhet. Jag gillar att träna hemma i korta träningsshorts eller hotpants och träningsbh. Men efter ett antal år av användning så är de i ganska så risigt skick, söndertvättade och söndersvettade. Det är dags för nya. Mina gamla ser väldigt ofräscha ut och har tappat formen.

Igår gick jag runt i bland annat H&M och Gina Tricot och hittade flera ursnygga hemmaträningsplagg i form av shorts i olika modeller, färger och längder och träningsbhn i olika färger! Sådana som skulle passa bra för hemmabruk. För ärligt talat, inte skulle jag täckas vara i gymmet med endast träningsbh och små shorts! När min kropp någolunda har börja gå tillbaka till normal efter förlossningen tänker jag köpa lite nytt. Ska bli så kul med fräscha plagg!




Flundra

Jahapp, en ny vecka pågång. Jag har svårt med att ha koll på dagar nuförtiden då jag saknar fasta rutiner. Men försöker i alla fall ha koll på rådgivningsbesöken och kollar kalendern ofta för att ha koll på dagen och datum.. Haha!

F var ledig i 3 dagar och det var kul. Blev lite annorlunda dagar för mig. I söndags blev det spontanbesök till gymmet och göra veckans fjärde styrkepass, skippade ett konditionspass istället. F och P var påväg så jag hakade på. Jag hade grym ork och energi! Körde på i över 60min! Det blev 10x5 frontböj med 25kg, 5x5 militärpressar med 20kg, 5x5 marklyft med 30kg, raka marklyft 3x5 med 30kg, chins 1x3 och latsdrag 5x5 med 40kg. Ett riktigt superpass! Det var galet skönt att få köra igenom hela kroppen. Och det bästa var att jag orkade så bra utan några problem, är det inte helt i slutet av graviditeten som man inte ska orka med typ någon träning?! Ett av det bästa passen på länge, sådär bara spontant i mitten av v39.
Igår åkte vi till ett köpcenter för att jag behöver amningsBHn. Men efter några timmar med lunch i magen och två par smartphone-handskar åt F kom vi hem. Det fanns inga amningsBHn i min storlek, bara enorma storlekar. Man dissar tydligen oss med A och B kupa.... Senare drog F iväg till gymmet och efter det på lillajul-party med ena jobbet. Jag körde istället ett kort cykelpass på 25min framför Halv 8 hos mig. Funkade fint!

Annars då. Diskmaskinen sa upp sig igår, efter 2,5 år. Inte så kul, nu lever vi utan vardagslyx..! Och 2,5 år är VÄLDIGT kort livstid för en diskmaskin i ett hem med 2 personer... Har kontaktat service och får se när dom kommer och kollar.. Den har el-fel enligt felkoden. Ifall det blir dyrt med reparation slänger vi ut den och skiter i diskmaskin tills vi flyttar nästa gång. Helt ok att diska för hand ifall man gör det i samband med varje måltid, då blir det inga berg. Men ergonomiskt är det inte för mig just nu, magen är i vägen och jag hamnar stå ganska dåligt... Men som tur är jag ledig nu och har sällan bråttom någonstans, så diskningen får ta sin tid haha!

Btw ni minns innegrejen med banan-pannkakor? Jag har fått ihop en ännu bättre version, nämligen jag slänger i någon matskedar kokosmjöl och lite bakpulver i smeten. Man får helt grymt goda och fluffiga bananpannkakor av det! Det, paleogröt och hemlagat chai-te lever jag typ på nu. Förstås också den dagliga laxen med avokado.

Mjöl och sockerfria kanel-syltgrottor.


Har jag sagt att jag älskar kanel?
Min paleo-gröt och "lite" kanel.
Testade ett nytt kycklingrecept med
bacon, salami, spenat, senap, honung
och vitlök.

Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 9 november 2013

Maybe tomorrow

Det här med att bara gå runt och vänta. Att ha tålamod. Inte min starkaste sida. Hehe! Kom ut nu lilla Filur! Jag längtar tills livet fylls med att ta hand om en lite baby. Nu börjar dagarna nämligen vara lite väl ensidiga. Jag orkar inte planera in allt för mycket program, att åka in till centrum är dyrt för jag älskar att hitta och testa nya superfoods, jag kan inte gå på långa promenader när jag är ensam för jag får sådan värk, att bara vila är tråkigt, att bara fixa hemma går på rutin, man kan inte baka och laga gör mycket mat då varken jag eller F kan/orkar äta för mycket varje dag, att bara ha träning som dagens program är ok men känner mig sugen på nåt mer.. Snart är det här väntandet över men just nu känns det som evigheter! Nå man kan lösa det med att sova bort halva dagen och ändå vara dötrött relativt tidigt på kvällen, haha! Välkommen till mitt liv.

Men man är ju lite otålig nu, förra veckan hade jag bra med värkande sammandragningar och galet med mensvärk och det gav hopp. Nu är jag tillbaka till värkfria sammandragningar och mensvärken kommer bara väldigt sällan nu... Suck. Jag välkomnar grym mensvärk och sammandragningar som känns!
Snygg kombination med
prickiga pyjamasbyxor
och en randig topp ;)

Magen v.39!
Igår kväll fick jag någon energikick och cyklade i 45min. Det var riktigt skönt! Brukar träna styrka på fredagar men den här veckan blev det lite annorlunda då jag tog vilodag på tisdag. Men det var riktigt uppfriskande med variation. Idag ska jag däremot köra en cirkelträning med TRX och Kettlebells. Funderar på 5 varv och 10 reps per övning av rodd, reverse flyes, bröstpress, biceps och triceps i TRX samt direkt efteråt 3 varv KB frontböj 16kg x10 och KB swing 12kg x20. Ska få fram lite svett och ha musklerna och jobba lite! Kul!

Idag kom jag också på att jag saknar burpees alldeles otroligt! Det är en så perfekt och skitjobbig kroppsviktsövning för hela kroppen. Efter graviditeten, när kroppen har återhämtat sig, ska jag minsann adda burpees till min styrketräning. Eller ta de som ett träningspass då tiden någon dag kanske inte räcker till, typ så många burpees jag kan på 7min. GÖTT!

- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 7 november 2013

Nyfiken

Mamma skickade en bild på mig där jag inte är många veckor gammal. Även om jag säger det själv men nog har man ju varit helt super söt!
Dessutom fick bilden mig att ÄNNU mer längta efter att få träffa vår lilla Bebbla!
Och nu är jag bara ännu mer nyfiken på hur Bebblan ser ut och vem den lilla filuren är! Från och med imorgon ska jag börja gå upp och ner för våra trappor minst 10 gånger per dag... Och fortsätta dricka hallonbladste och äta dadlar. Haha!
Gäääääääääsp!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Still waiting

Idag gick jag in i v39. Känns så lustigt att snart så får vi träffa vår lilla så väntade Bebbla! Men den här väntan är olidlig och tålamod är inte min starkaste sida... Idag var vi också sista gången på läkarbesök. Allt var toppen igen, alla mina värden och Bebblan har de bra. Dessutom har livmodertappen börjat mjukna upp. Det betyder att alla sammandragningar och förvärkar har varit till nytta. Nu vill jag bara att värkarna blir kraftigare så att tappen mjuknar upp helt och att förlossningen ska komma igång! Jag själv ligger på +10-11kg sedan start. Känns helt okej även om det låter som mycket. Men jag hoppas vikten stannar på max +12kg... Men det bästa är att jag igår prövade mina normala jeans och kunde hur bra som helst komma i dem men det vara bara magen som stoppade från att få fast dem. Det betyder att överlag har jag inte tjockat till mig för mycket. Det höjde självförtroendet ganska mycket! Och oj vad jag väntar på att kunna använda mina vanliga kläder igen, saknar att kunna variera. Just nu går jag med samma kläder typ hela tiden, det som ryms över magen/täcker magen. Jag har såååå mycket fina kläder jag vill använda! Och för att inte tala om att använda mina träningskläder, har en hel del snygga träningstoppar som bara skriker efter mig. Ska bli skönt att efter förslossningen sortera om klädskåpet och lägga undan alla stora gravid-kläder och gräva fram alla vanliga favoritkläder.

Annars då? Blir ju sällan bloggat, beror på att jag är smått lat nuförtiden. Dagarna går framåt, försöker ha minst en grej som program varje dag. Det har blivit ganska mycket ärenden i stan, träning här hemma osv. Men mest har det nog ändå blivit vila och fixande här hemma. Bakar ganska mycket, allt från paleopizza till paleopepparkakor. Skönt att experimentera med sådant nu när man har tid. Och maten satsar jag dagligen på, försöker verkligen få i mig så näringsrik mat som möjligt.

Och idag fick jag mail om att alla höstens kurser är godkända, så nu jag kan officiellt kalla mig socionom med barnträdgårdslärarbehörighet! Hurraaaa! Nästa vecka ska jag ansöka om examensbetyget. Känns lite overkligt egentligen att jag är officiellt färdig med studierna.

Paleo-gröten kom för att stanna.
Bästa frukosten!

Pizzaaaa
Lax och grönsaker i mängder
Den här träningsveckan har också hittills varit toppen även om jag hamnade ta en hel vilodag på tisdag. I måndags körde jag värsta hemmapasset, mina basövningar med Kettlebells, hade grym energi och körde på. Fick sedan på tisdag lida av alldeles grym träningsvärk, haha! Tisdagen blev också vilodag för jag var allmänt trött och musklerna värkte. Igår blev det ett cykelpass, svettades som en gris och orkade med mina vanliga 40min. Anledningen till att jag cyklar 40min är att de flesta tv-serier jag ser på är ca 40min per avsnitt, och jag kollar alltid på någon serie medan jag cyklar. Men det var ett så gött cykelpass igår! Känns skönt då man ännu orkar riktigt bra!
Idag blev det gymmet med F. Igen hade jag grym energi och var supertaggad på att lyfta skrot! Dessutom kändes mina vikter allt för lätta och jag fick inte riktigt någon utmaning i musklerna. Konstigt då jag nu absolut inte borde ha känslan av att jag vill höja vikterna! Men jag höjde inte vikterna för kroppens skull, vill inte riskera att det blir för tungt nu innan förlossningen. Dagens pass blev: militärpressar 5x5 med 20kg, frontböj 6x5 med 25kg, marklyft 6x5 med 30kg och chins 2x3. Och fortfarande orkar jag göra chins, jag skulle orka med flera men magmusklerna tar emot nu. För att inte göra magmuskeldelningen värre så slutar jag alltid vid 3 reps när det börjar kännas.



73kgs heffaklump!

Nåja nu ska jag ta mig en eftermiddagskaffe och slå på en tv-serie och njuta.

Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 2 november 2013

Väntan

God eftermiddag! Livet flyter på och väntan är stor. Men även om det nu är november känner jag mig inte så nervös som jag trodde att den här månaden skulle få mig att känna. Känner ett lugn men samtidigt en stor längtan och nyfikenhet på den inneboende i magen. Men allt med sin tid, den kommer ut när den är redo. Men jag hoppas att det är snart. Magen är enorm och har sjunkit, min täppthet är fruktansvärd och jag sover dåligt. Orkar inte heller varje dag med så mycket men vissa dagar har jag grym energi. Känns som om man sitter och ligger på soffan och jag är en som hellre rör på mig. Därför har jag så svårt med den här tiden, för jag vet att ett stillasittande liv inte är hälsosamt i längden. Men jag försöker att i alla fall satsa på det jag äter. Försöker satsa på energität och näringstät mat, små portioner åt gången så att det känns bekvämt då magsäcken är i kläm.
v.38

Fattar ni hur enorm min mage är?
Proportionerna på min kropp ser
så skumma ut nu.
Paleo-gröt:
2 ägg
1dl mandelmjöl/kokosmjölk
1 msk kokosmjöl
-koka upp under ständig omrörning
på låg värme
-Servera med osötat äppelmos/kanel osv.
Paleogröt är gott på morgonen!
Och mättande!
Min lunch/middag så gott som varje dag
den här veckan. Så galet gott!
lax och avocado-sallad.

Träningen varierar från dag till dag. Försöker att göra något fysiskt ansträngande 15-40min per dag. Med andra ord har tränandet minskat lite tidsmässigt vissa dagar men det är naturligt för jag sparar energi inför förlossningen och det lönar sig inte att dagligen köra sig slut med träning. Jag tränar hellre lite än inget.
Den här veckan har ändå varit rätt så bra träningsmässigt! I måndags 60min gym, tisdag 30min cykling, onsdags 15min TRX-kettlebell-cirkelträning, torsdag 40min svettig cykling och igår 15min cirkelträning med Kettlebells.
Men jag känner verkligen att jag längtar efter lite mer utmanande hemmaträning för jag vet vilka fantastiska möjligheter jag har med mina redskap! Sen när jag är i skick efter förlossningen ska jag äntligen köra på ordentligt med TRX, Kettlebells, kroppsviktövningar och chinsstången! Ska bli galet kul att kunna utmana sig själv igen i träningen! Effektiva cirkelpass i sällskap av en söt liten Bebbla som ligger i ett babygym eller ligger i sittern, så kommer min träningsvardag att se ut en tid framåt. Skivstångsövningar i gymmet kommer troligen att vara sällsynt lyxträning, men det känns helt okej för då de få gånger man kommer till gymmet kör man på ordentligt och satsar på kvalitén på passen. Men huvudsaken är att jag får träna så att jag känner att jag orkar med vardagen, har ett bra grund-flås och en grundstyrka samt trivas med min kropp (dvs jag vill tappa extrakilona från graviditeten). Med min hemmaträning kan jag nå dessa mål och upprätthålla kroppen. Att ha desto mer mål med träningen såsom extra styrka och bygga stora muskler hör inte till mina mål just nu. Jag tror på att ha mål som passar in i den egna vardagen.

Idag blir det antingen cykling eller ett cirkelpass. Får se vad jag är sugen på!

Ett supercykelpass i torsdags!
Orkade cykla snabbare än på flera månader!
Jap, jag vill bli av med den här 10kgs övervikten. Igår kände jag mig
svullen och tjock :( Men så fort jag svalnat lite efter träningen sjönk
svullnaden och vätskan i kroppen släppte lite.

Posted using BlogPress from my iPhone