Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



måndag 30 september 2013

Nu räcker det

NU vill jag bli frisk. Jag brukar ALDRIG ha så här långdragna förkylningar. Trodde jag skulle bli frisk under helgen men nej tydligen inte. Snoret fortsätter rinna, huvudet exploderar snart av all mosighet och rösten är borta. Men jag borde ju räkna med att förkylningen tar hårdare på mig nu som gravid.

Träningen får vänta och allt fokus är på att vila och bli frisk nu. Ska nu en sväng till centrum och fylla på lagret av kokosolja, probiotika och aloe-vera shottar. Tar allt som bara stärker immunförsvaret.

Ska berätta mer om helgen sedan, blev ju en najs gravidfotografering i studio och sådant i helgen!



fredag 27 september 2013

Hej hopp från sjukstugan

Japp jag är sjuk. Känns verkligen skit. Blev riktigt mycket sämre på onsdag kväll. Så jag har varit hemma de senaste dagarna. Har envis hosta och näsan rinner konstant. Och huvudet känns som om det skulle vara fyllt med snor, litervis med snor.

Jag kan inte tåla att vara sjuk. Jag har inte tålamod till att bara ligga i sängen och må skit. Och att inte kunna sova på natten. Som tur är jag nuförtiden sällan sjuk, var senast sjuk förra hösten, men hade gärna hållits frisk hela det här året. Men som gravid är man mer mottaglig för tex förkylningar... Nå nu är fokuset bara på att bli frisk så att jag kan börja leva normalt igen! Att inte få träna är svårt för mig, jag älskar ju att få göra något träningsmässigt så gott som varje dag. Nu har jag bara fått göra upp ett TRX-träningspass åt F och  titta på medan han utförde det. Nåjoo nya tag på måndag! Det blir vila hela helgen också, så att jag verkligen blir frisk. Men men. För jag ska bli frisk till helgen! Imorgon har vi inbokat gravidfotografering så då vill man ju inte må skit och vara helt röd under näsan!

Trots att jag är sjuk har jag inte bara legat i sängen utan tagit vara på de stunder jag har mått bättre och skrivit färdigt en av höstens stora uppsatser. Nu har jag bara 1 stor uppsats kvar och den ska bli klar nästa vecka. Att bli klar och inleda mammaledigheten i mitten av oktober känns inte så långt borta nu. Bara jag får sista uppsatsen klar, de sista grupparbetena gjorda och praktikportfolion klar inom de närmaste 3 veckorna så är allt finemang! Hurraa! Sedan hoppas jag ju på godkända kurser och så är jag klar socionom och barnträdgårdslärare!

Så här mycket gillar jag att vara sjuk...
Dricka varmt känns bra för min ömma hals..

onsdag 25 september 2013

Geggamoja

Mitt huvud känns som om det skulle vara fyllt med geggamoja, halsen kliar och jag känner mig helt mos. Jag är påväg att bli sjuk. Jag har försökt kämpa emot höstens förkylning som alla verkar ha men det verkar vara så att jag inte kan kämpa emot mer.. Att jobba på dagis utmanar immunförsvaret till max. Det går förkylning och ögoninflammation där nu... Suck jag som inte vill bli sjuk! Jag har ju lyckats vara frisk hela året hittills. Så nu tänker satsa på att vila så att kroppen orkar kämpa emot den förkylningen som är på kommande...! 4 veckor klarade jag mig den här gången innan jag blev smittad av barnen på dagiset. Detta är super om jag jämför med mitt immunförsvar förra hösten då jag direkt blev sjuk första veckan av praktiken på dagiset och sedan hade allt som gick på dagiset under hela den praktiken. Man kan ju säga att jag har förstärkt mitt immunförsvar rätt så bra under det här året när jag började satsa på att bara äta så näringsrikt som möjligt och äta mat som stärker immunförsvaret och är anti-inflammatoriskt.

Imorgon tar jag en vilodag här hemma och hoppas på förbättring. För jag vill inte nu som gravid bli jätte sjuk.

Träningen blir ju lidande så man inte mår något toppen men så är det bara. I söndags körde jag ett toppen pass och jag orkade köra på längre än vanligt. Körde alla mina basövningar, en riktig genomkörare! Det var riktigt gött! Som sällskap hade jag F och P.
I måndags körde jag ett kort frontböj och militärpress pass på 40min, det räckte gott och väl efter söndagens långpass.
Igår kände jag mig trött och hängig så jag tog en träningsfri dag. Idag kände jag mig bättre och rätt så pigg under dagen så valde att köra ett kort och lätt pass med F på eftermiddagen. Blev marklyft och militärpressar. Orkade rätt så bra men nu till kvällen började jag känna mig dålig igen. Så nu är det VILA som gäller tills jag känner mig bra igen!!! Extra viktigt nu när jag har min lilla Bebbla i magen. Men nya tag gällande träningen igen nästa vecka! Alla veckor kan inte vara så toppen. Och jag är tacksam att det är väldigt sällan träningen blir lidande på grund av sjukdom och att jag fortfarande kan träna på så här bra trots att det imorgon byter till v.33! Hurra!
I söndags när jag väntade på att P skulle
skjutsa mig till gymmet :)

Slut i kroppen efter 1h15min träning.

Den underbara magen. 7 veckor kvar till BF!

Jag gillar att träna med F! 

- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 22 september 2013

Måste ju få skryta lite

Alltså vet ni vad. Jag, förändringsnarkomanen och som hårfärgningsberoende, har inte färgat håret på 1 år!!! Det ni. Jag trodde inte att jag skulle lyckas men fortfarande har jag lyckats hålla mig borta från allt som heter hårfärger. Och så skall det fortsätta. Jag är fortfarande inställd på att låta min naturliga hårfärg växa ut helt och hållet. Jag är en bra bit på vägen men har trots det en lång väg kvar. Nu är det tålamod, tålamod och tålamod som gäller. Om 1-2 år är projektet klart ifall jag inte klipper av håret rejält på längden. Men att klippa håret finns inte i planerna, det ska bli långt nu!

Alltså alla bilder tagna med selfie-kameran
på Iphonen vänder sig fel i bloggpress-appen
 och jag kan inte rätta till det..!!!
Men här är resultatet hittills, inte
så tydligt nu efter sommaren då
håret har blivit rätt så naturligt solblekt
och slingat.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Through your eyes

Och så var det söndag igen. Tiden går så fort att jag inte hinner med. Den här veckan har också varit så fylld med program att jag knappt hunnit tänka. Praktik, uppsatsskrivande och närvaro i skolan på föreläsningar har varit veckans program. Varje morgon när man vaknar får man fundera var är det man ska vara idag... Och veckans uppsats är fortfarande på hälft men har som plan att få den så gott som slutförd idag. Men nu är det bara 3,5 veckor kvar. Sedan får jag stanna upp och förbereda mig och njuta av sista tiden med magen. Jag har redan börjat planera vad jag skall göra till först. Det säger väl hur mycket jag väntar på mammaledigheten...?!

Jep jep, annars då? Vi hade min minisyrra övernatten fredag-lördag. Blev tacofredagsmys, shopping med mera. Jag till och med hittade ett par vettiga höstskor/vinterskor. Lite mer kängmodell och väldigt annorlunda för min stil men jag gillade dem. Nu slipper jag gå med mina gamla boots som har hål vid bottnet, wuhuu!
Nya skorna. 

Så var det dags för ljusterapilampan
igen varje morgon!
Heffaklumpen igår. 80% av
graviditeten har gått.
På träningsfronten ser allt väldigt bra ut. Idag blir veckans sista träningspass då fredagen blev vilodag. Sedan sist (måndags) har jag kört 3 cykelpass a' 40min och 1 styrkepass. Så veckans tredje styrkepass blir med andra ord idag. I onsdags körde jag militärpressar 25kg 6x5, marklyft 35kg 6x5 och raka marklyft 35kg 6x5. Nu har jag börjat göra sumomarklyft pga magen. Den är så stor nu att det är så gott som omöjligt att göra vanliga marklyft med bra teknik. Men sumomark är ganska najs också måste jag säga! Kul variation!
Idag blir det nog ett blandpass med lite av allt, dvs alla basövningar jag brukar köra. Min kropp gillar basövningarna och de passar utmärkt även nu när jag är i slutet av graviditeten. Får ju nog nu vara noga med att inte köra för tungt då kroppen nu är i full gång i att förbereda sig för förlossning och leder och kanalen neråt mjuknar upp och breddar på sig mer och mer. Dessutom så vill jag ju inte heller riskera att träna för tungt så att förlossningen skull komma igång! Minst 6 veckor ska Bebblan hållas inne ännu...! Men varje träningspass situationsanpassar jag.


- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 16 september 2013

Kroppen

Nu är jag i slutet av v.31 och går snart in i v.32. Magen har vuxit ännu mer och blir allt tyngre. Men fortfarande är jag förvånad över hur bra jag får må. Klart att jag har sänkt tempot och anpassat mig mer efter kroppens behov men ändå att jag får må så här bra! Små krämpor som emellan åt sjuka ljumskar och lock för öronen är det enda jag hittills haft. Men annars orkar kroppen bra och jag känner mig förvånansvärt rörlig även om jag har blivit mer och mer heffaklump. Men kroppen är fantastisk och levererar mer än vad jag kunde tro. Och jag är så otroligt tacksam för att jag får må så här bra!

Utseendemässigt trodde jag inte att jag skulle se ut så här. Jag trodde i början att jag skulle bli mer svullen och rund, speciellt i ansiktet. Men nu har mitt ansikte smalnat av, jag har mindre muskler vilket betyder att jag ryms bättre i skjortor då min rygg och mina axlar inte är så breda. Och jag gillar det. Jag känner inte mig svullen och tjock utan är otroligt nöjd med min kropp och älskar min kanonkula till mage även om den ibland känns tungt och det är svårt med kläder ibland. Jag har inte lagt på mig så mycket fett heller. Kroppen har bara förändrats åt ett positivt håll. Jag känner mig stark för min situation och i bra skick även om kroppen inte är att jämföra med vad den var. Men jag mår toppen, både fysiskt och psykiskt, min kropp orkar och jag har hittills hållits frisk och mått överlag bra. För mig är det nu huvudsaken, inte hur mycket jag marklyfter eller hur stora mina muskler är. Jag tränar och äter bra för att må toppen! Och sådan inställning tänker jag fortsätta med efteråt, inte fokusera allt för mycket på framsteg och resultat gällande styrka och utseende sådär som förr. För nu känner jag balans och har inte samma prestationskrav på mig själv utan kan njuta av träningen på ett helt annat sätt och njuta av bra och god mat på ett helt annat sätt än förr. Och tackvare basövningarna vet jag att kroppen också kommer att se bra ut och återhämta sig från graviditeten.

Imorse var vi till rådgivningen på rutinkontroll och allt var precis som det skulle igen. Busfröet i magen mår bra och växer precis som den ska. Mina värden är bra och min vikt stiger jämt och kontrollerat (hittills 6,5-7kg sedan startvikten). Gött att veta!

Dagens träning kändes lite seg men så har hela dagen känts. Måndag och tillbaka till vardagen efter en helg full av vila. Måndagar är alltid måndagar hur man än vrider och vänder på det. Men dagens pass blev rodd 500m+rörlighet, frontböj 30kg 10x5 och chins 4x3-5. Det kändes helt tillräcklig och jag var klar på 45min.

- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 14 september 2013

Den där känslan

Idag på eftermiddagen fick jag färdigt skriven en av de stora uppsatserna som ska skrivas i höst. När jag var klar insåg jag att jag med gott samvete kan slöa och vila resten av helgen. Så fantastiskt skönt! Och nu känns resten av uppsatserna inte omöjliga, vilket gör att jag känner att jag kan få sista studierna undanfixade och färdiga inom oktober. Härlig känsla!

Den här veckan har också gott helt otroligt snabbt. Mycket studier men också lite kul varvat med träning. Just nu känner jag att jag orkar och hanterar vardagen trots att jag har strikt tidtabell med allt. Men känslan av att ha saker under kontroll är viktigt för mig. Och det bästa är att jag trots allt hinner få vardagen ganska bra i balans med studier, F, vänner och träning. Bara man tar vara på tiden och använder den genomtänkt så hinner man trots allt med mycket.

Med andra ord har jag haft en bra vecka! Också träningsmässigt. Jag har hittills hunnit med 3 cykelpass och 3 styrketräningspass, vilket är det mest optimala för mig under mina träningsveckor, det jag strävar efter. I torsdags och igår körde jag cykelpass på 40min. I förmiddags var jag på gymmet med F och P. Dagens pass kändes bra och jag kände hur kroppen fick jobba, varenda liten muskel. Jag satsade på ryggen idag, för jag känner hur jag mer och mer för varje dag börjar svanks ryggen på grund av att magen väger mer och mer. Så jag vill stärka ryggen extra nu så att jag så länge som möjligt skulle slippa värk, hittills har jag sluppit allt som heter ryggvärk och försöker nu på alla sätt förebygga framtida ryggvärk under graviditeten. Basövningar är fantastiska bland annat för det här ändamålet. Dagens pass bestod av frontböj 8x6 med 35kg, marklyft 6x6 med 40kg och chins med olika grepp 4x3-5. Kroppen orkade bra idag och det var kul med sällskap i gymmet!
Och bilden vände sig och jag kan inte vända på den.. Orginal-
bilden är inte svängd, mysko!

Nu ska jag fortsätta se på 90210 och snart baka lite mjöl- och sockerfria kanelbullar. Ska passa på att njuta och vila när jag kan göra det med gott samvete!
God mat, vila, F, träning och sömn, det är skön helg för mig!

Färggrant är det som gäller!
Lördagsmiddag!

- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 11 september 2013

Början på allt


Tja! Här är några dagar av både självstudier och närvaro i skolan förbi. Självstudierna går lite trögt då koncentrerationsförmågan är så gott som försvunnen. Hann redan bli förtvivlad då allt tar dubbelt längre tid att göra med mina uppsatser men sedan läste jag att det är fullt normalt då man gått in i tredje trimestern. Puust, jag har alltså inte fått plötsliga koncentrationssvårigheter utan det beror på min lilla spratteldocka i magen. Jobbigt bara att få uppsatser skrivna då allt tar dubbelt längre... Men nu är det inte många veckor kvar tills de mesta med studierna är över! Ifall min plan håller. Jag har lagt upp en noga plan över min tidsanvändning då jag har självstudiedagar. Denna vecka blir det mindre närvaro på praktiken då min handledare är på skolning, men det är bra med självstudiedagar då jag hinner läsa litteraturen som ska läsas och skriva på de uppsatser som ska skrivas.
Japp fortfarande är mitt liv just nu bara studier, studier och studier. Fast imorgon hinner jag med lite kul, förfest hos R innan de andra drar ut och festar. Ska bli riktigt roligt då det snart tar slut med dessa förfester när alla sticker åt egna håll när vi blir klara...!

Annars så tränar jag också på fortfarande. Tar ju vecka för vecka och anpassar träningen till hur det känns i kroppen.
I måndags blev det ett 40min cykelpass framför två avsnitt Family Guy på tvn. Höll bra tempo och svetten bara rann! Så skönt alltså!
Igår blev det morgonträning med F, jag hade inte varit i gymmet på 6 dagar så det var så härligt att få träna på med skivstång igen! Jag körde en riktig genomkörare med alla basövningar som jag tränar. Upplägget var:
Militärpressar 3x5 20kg
Frontböj 3x6 30kg
Marklyft 3x6 35kg
Chins med olika grepp 6x3-5
Raka marklyft 3x6 35kg
Kroppen gav bra respons på den här genomkörningen och jag orkade bra hela passet!

Idag blev det frontböj 6x6 30kg och militärpress 6x5 20kg. Benen var smått trötta från igår och jag hade smått ont i ljumskarna från inatt. Ligger jag länge med benen smått uppdragna får jag lite ont i ljumskarna, och det kommer alltid då jag sover. Sover tydligen i dålig ställning! Men annars gick träningen bra, fick ta längre pauser i frontböjen men det är okej.


Imorgon går jag in i v.31! Så spännande då det har gått 75% av graviditeten! 9 veckor kvar!!! Och vad jag blir mer och mer nyfiken på vem min lilla spratteldocka är! Den sprattlar på och sparkar som aldrig förr, så aktiv! Min lilla mullvad!
Kroppen har börjat förbereda sig mer och mer för förlossningen, värken i ljumskarna är tecken på att kroppen ordnar plats för en vaginal förlossning och jag drömmer jätte ofta om förlossningen. Och så tänker jag mycket på förlossningen och hur det kommer att vara. Spännande tider närmar sig!
- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 8 september 2013

Credo

Och så var denna vecka över. Jag har varit så fullbokad de senaste dagarna att jag inte ens hunnit släppa en tanke på att blogga. Eller emellanåt har jag tänkt att det är längesedan sist men sedan har mitt guldfiskminne gjort att jag har glömt det. Men i torsdags och fredags var det praktik som gällde, långa dagar. Helgen har spenderats i Helsingfors hos våra föräldrar. Kul att se dom igen och det har varit fartfyllda dagar. Näst sista gången vi åkte hit innan vi blir 3. Hihi!
I fredags på dagiset.
V.30(29+2) i lördags

Söndagslunch

Den här veckan har det också blivit annorlunda träning, en lite lugnare vecka. Men bra med såna veckor också, bra att tagga ner ibland. I torsdags blev det ett cykelpass, fredag och lördag bara vila medan det idag blev det utomhusträning bland annat i form av att lyfta stockar och chins. Som sällskap hade jag F och min yngsta syrra. Jag gillar utomhusgymmet här vid mina föräldrar, finns massor att göra; chins, dips, lyfta olika tunga stockar, armgång osv. Blev 10x5 i lyftande av stockar, lite set chins, dips och armhävningar. Efteråt blev det klättrande i en kul klätterställning i parken vid mina föräldrar. Kul att leka lite och dessutom träna lite annorlunda som omväxlings skull! Men kroppen fick sig ett pass och nu har jag trevlig muskelvärk!

- Posted using BlogPress from my iPhone