Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



fredag 30 augusti 2013

Tredje trimestern

Igår gick jag in i v.29 som också betyder att jag gick in i sista trimestern. Det är lite på 11 veckor tills BF. Wow lixåm, det närmar sig. Men ska bli så härligt också. Man längtar ju som bara den när hemmet fylls med babygrejer, varje gång jag t.ex. ser vagnen, babyskyddet eller sittern tänker jag på att snart ligger där en liten skrutt! Vår lilla egna skrutt. Men ännu innan det ska jag hinna med 24 dagar praktik och ca 10-11 närvaro dagar i skolan, plus en massa rapporter, referat, reflektioner osv. Hjälp, men försöker ta en bit åt gången nu. Som nu den här veckan, ha fixat undan denna veckas praktik, läst lite om ledarskap, bekantat mig med förmansuppgifter, läst om dagiset och organisationen bakom det och hur de bygger upp verksamheten.. Imorgon ska jag skriva på processdagboken och reflektera över den gångna veckan.
En skön outfit för en stor bollmage!

Snart ligger det en liten filur där :)

Så som det låter så tar också studierna det mesta av min tid nu, det är bra om jag hinner sova, träna och äta där emellan. Men de sakerna prioriterar jag också, de hjälper mig att hållas ovanför ytan. Igen har jag blivit så påmind om hur viktiga dessa saker är för välmåendet på alla plan och orken. Och min kropp tackar. Jag är i v.29, min mage är enorm och väger så tusan men min kropp orkar bära den! Det är en av de största fördelarna just nu i och med att jag tränar.

Gällande träningen den här veckan har det blivit 2 stycken 40min cykelpass och 3 stycken styrketräningspass. Ännu imorn blir det ett till cykelpass på 40min. I onsdags blev det ett marklyfts och militärpresspass i gymmet med F. 6x5 militärpressar med 25kg, 6x6 marklyft med 40kg och 5x5 raka marklyft med 40kg. Ett riktigt bra pass även om marklyften är jobbiga att göra nu när magen är så stor, men jag ger inte upp den övningen eftersom den är så super! Idag blev det fredagsfys i form av frontböj och chins, 10x6 frontböj med 30kg och 6x3-5 chins med olika grepp. Både i onsdags och idag värmde jag ju som vanligt upp med rodd och rörlighetsövningar.
Inte så lätt med marklyft och denna mage!
En svettig F mellan varven i onsdags!
Kulmage

Alltså Mimster, du vet inte hur mycket
jag gillar detta linne! Passformen är perfekt,
trycker så snyggt mm. Favoritlinnet innan
graviditeten och favoritlinnet även nu!

Nu är det dags för fredagsmys med F och antingen film eller Gossip Girl! Och mina mjöl och sockerfria kanelbullar! Hurraaa! Sen sova. ÅÅÅÅH vad jag längtar efter sömn.

- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 27 augusti 2013

Just do it

Dagarna går så fort.. Speciellt de lediga dagarna. Whyyyyyy?!?! Söndagen var en så skön ledig dag, började med mysfrukost med F, vila och grillkväll med vänner. Helt fri från träning också, bara en massa god mat. Man behöver sådana dagar också.
I lördags blev det biff med hemlagad
guacamole

Och lite banan-chokladmuffinsar.
Mjöl-, mejeri- och sockerfria.

Söndagens lunch! 

Igår var en intensiv dag. Blev planering och uträkning av inkomster till daghemmets budget för nästa år.. För hand. Inte i något lämpligt datorprogram som skulle ha underlättat arbetet betydligt och skonat mitt lilla huvud...! Det här med att använda sig av tekniken och de hjälpmedel som kommer via det hör inte tydligen till allas arbetssätt.  Jag var slut i huvudet där vid kl 16 att jag inte visste varken upp eller ner. Matematik hör inte till mina starkaste sidor.. Att vara ansvarig för budgetplanering, alla personallistor, lönelistor och så vidare gör att jag tvivlar på att jag någonsin tänker söka mig till en förmans- eller enhetsansvarigstjänst. Jag vill sköta det praktiska och inte sitta och vända papper dagarna i ända.

Efter jobbdagen for jag och nollade mitt huvud i gymmet även om jag kände mig trött. Passet gick bra trots det och jag behövde verkligen det. Att lyfta skrot är billigare än terapi. Gårdagens pass bestod av rodd+rörlighet, 10x6 frontböj med 30kg och 6x3-5 chins med olika grepp. På 40min var jag klar.


Det tar tid att vänja sig vid tidiga morgnar. Även om jag har sovit helt okej är jag väldigt trött på morgonen och att hitta tillbaka till rutinerna är inte så lätt.. Men i alla fall går jag och lägger mig i tid då jag är så trött på kvällarna..! Stackars F som får stå ut med mig på kvällen när mitt humör och tålamod inte är så lysande när jag är helt mörbultad av trötthet. Men som tur pågår inte den här fullpackade vardagen med racerfart allt för länge, i mitten av oktober lugnar farten ner sig i och med självstudier och i november börjar en annorlunda vardag där allt inte behöver gå så fort utan man tar dagen som den kommer... Ser framemot det!

Måndag morgon, behöver man säga mer?

Imorse.
Idag har jag varit i skolan hela morgonen och förmiddagen och planerat vissa kurser för hösten samt fixat på skoluppgifter. Nu har jag lite paus innan jag drar iväg till dagiset på eftermiddagen. Slutar kl 19 ikväll och får se då om jag kör ett kort cykelpass då jag har konditionsdag idag. Men bara om jag orkar, jag tänker lyssna på kroppen.

- Posted using BlogPress from my iPhone

lördag 24 augusti 2013

Beside you

Och dagarna som går så fort.. I torsdags inledde jag min praktik med att läsa mig in på ledarskap specifikt i daghem och igår fortsatte samma grej. Dessutom skrev jag en kompetensanalys. Jag har lite kvar ännu men det ska jag försöka få fixat nu under helgen. Detta för att ha en teoretisk grund inför måndagen, då börjar jag vara på plats på dagiset. Men ganska skönt när man kan konstatera att det är 28 av 30 vardagar kvar av praktiken. Och så ca 10 vardagar som jag måste infinna mig i skolan. Hehe jag har inte alls noga koll på dagarna och nedräkning tills jag går på mammaledighet... ! Fast bara för att jag går på mammaledighet den 16.10 betyder det inte att ligga och slöa på soffan.. Har ju fortfarande två kurser kvar att fixa på innan Bebblan kommer. Men jag får göra dom i egen takt och sitta hemma och skriva, det är ganska skönt.

I torsdags hann jag också med en liten lunchdejt med F. Vi konstaterade att det lönar sig att satsa på små lunch- och biodejter nu de sista månaderna innan vi blir tre..! Det är nu under 3 månader kvar till BF. Tänk vad tiden går fort! Snart är det inte bara vi två mer utan det finns en tredje person i vår familj, som vårt liv kommer att kretsa kring. Så spännande men samtidigt så väntar vi så massor på det.



 Hungrig och oförberedd :D

Mitt sällskap de senaste dagarna

På träningsfronten går det bra nu! I torsdags orkade jag helt super med mitt vanliga 40min pass på cykeln. Det kändes inte alls tungt. Igår körde jag på som bara den i gymmet!
Gårdagens upplägg:
Rodd 500m + rörlighet
10x6 frontböj med 30kg
4x4-5 chinups och pullups
Ingen trötthet eller magmuskelvärk under passet! Så gött! Men jo, smidigheten är ju som bortblåst, med en sådan här mage så känner man sig rätt så klumpig överallt, också i gymmet. Hahah och större blir jag bara! Jag undrar hur stor jag kommer att bli! Magen känns redan nu enorm! Fast så sade jag ju i maj också och då hade jag ju bara en minimal putmage..!


V.28 och still going strong!
Inte tänker jag lämna gymmet så
länge som träningen där känns så bra
som den gör ännu! Kanske det blir
lättare hemmaträning sedan sista månaden?
Man vet aldrig! Kroppen överraskar!
Heffaklumpen innan torsdagens  cykelpass

Idag blir det massa fix. Skolarbeten som ska bli klara, hemmet som måste redas upp lite då det kommer över lite vänner på grillkväll på söndag osv. Och så ett cykelpass ikväll! Hoppas orken sitter kvar ännu idag så att jag orkar med allt! Så skönt då dagarna flyter på även om jag hamnar tagga ner lite på tempot och ta pauser emellanåt. Att lägga sig på soffan och ta en paus är ganska skönt mellan allt läsande och skrivande.
- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 21 augusti 2013

Under mitt tunna skinn

Idag var det då praktikstart. Blev en sväng till praktikplatsen och bekantade mig med dagiset och min handledare. Det är förmanspraktik så denna gång ska jag lära mig allt om ledarskap, allt pappersjobb, bra personalledning och hurdan en bra ledare är. Blir riktigt intressant då man själv får fundera mycket på sin egna utveckling som ledare. Resten av veckan blir det mjukstart med läsandet av teori kring ledarskap och om att vara förman samt skrivande av första uppgiften dvs självstudier, sedan börjar allvaret på måndag. Känns riktigt bra och jag tror jag kommer trivas på det här dagiset, ett privat dagis och redan nu ser jag stor skillnad mellan kommunala och privata dagisar.

Resten av dagen blev att springa massa ärenden på stan. Och så förstås gym då det var gymdag idag! Igår blev det ett 40min cykelpass hemma framför tvn.
I gymmet blev det som vanligt rodd och rörlighet till uppvärmning, sedan marklyft 6x5 med 40kg, militärpressar 6x5 med 25kg och raka marklyft 6x6 med 40kg. Ikväll blev det också 15 svettiga minuter på konditionscykeln. Träningen löpte på bra då energin har varit på topp idag. Skönt med sådana dagar också.



Annars så provade jag lite gamla jeans idag då magen har stigit så att vissa byxor sitter bättre igen. Hade i tankarna att jag möjligen sku kunna få fast ens mina 26tums jeans... Min normala storlek 25tum kommer jag säkert aldrig mer att rymmas i. Men nej inte ens i mina 26tums jeans ryms jag in, eller jag ryms in men dom går inte fast. Hur tusan har mina höfter bredda på sig SÅ mycket?! Istället satt mina URGAMLA storlek 38 jeans bra nu. Dom hade jag under min mulliga period... Haha höjer riktigt självförtroendet! Men höfterna har tydligen blivit så breda nu att det bara är så, men inte i fettprocent utan bara breddat på sig. För extra fett har jag inte lagt på mig så mycket av, har till exempel inte egentligen ens fått tillbaka några lovehandles. Men överlag är min kropps proportioner så weird nu! Mina annars korta ben ser ÄNNU kortare ut ju större min mage blir. Undrar hur jag ser ut sen just innan BF! Eller det är mest nu benen och magen som orsakar att jag inte blir klok på mina proportioner. Att jag ens började prova jeans var också för att hösten närmar sig och man kan inte länge mer skutta runt med shorts...! Och man måste ju veta vilka jeans som är ett alternativ. Och mammajeans sitter inte bra på mig då jag har så korta ben. Det är inte kul att gå runt med mammajeans som har 20cm för långa buntar....

- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 19 augusti 2013

Fixa

Efter allt fixande idag kändes det skönt att dra till gymmet. Behövde verkligen få träna på och glömma omvärlden. Nolla huvudet lite. Hann ju planera största delen av min höst, fixa praktikplats, finslipa på sommarkursens rapport osv. Verkligen aktiv dag. Huvudet har fått jobba.

I gymmet märkte jag igen hur kroppen har förändrats. Magen blir tyngre, ryggen har en ordentlig svank nu.. Bebblan är så högt uppe nu också så att den lyckas sparka och trycka på min bröstkorg, inte så mysigt! Men annars är det väldigt mysigt med en aktiv filur som håller mig sällskap hela tiden.
Och idag hamnade jag trappa ner på tempot i träningen igen. Uppvärmningsroddens hastighet sänktes, jag valde att ändra set o reps idag då jag körde frontböj och chins. Det enda som hölls som vanligt var mina rörlighetsövningar med käpp.

Dagens upplägg:
Rodd 500m + rörlighet
Frontböj 8x6 med 30kg
Chins (chinups och pullups) 2x3, 4x4-5


Nu ligger jag mätt och belåten hemma på soffan och har så galet ont i benen. Tänk att man kan få sådan muskelvärk av den här lilla gravidanpassade träningen.

Omeletter är underskattade!
Omelett som middag! Fyllningen bestod
av metwurst, oliver, tomat och lök.
Plus oregano. Så galet gott.
Ser ut som en randig larv. Nu kallar soffan!
Lägg märke till mina svullna vrister och
utplattade fötter :D Ser inte klokt ut!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Glada vi till skolan gå

Idag började vardagen igen. Eller redan under helgen då jag satt och skrev färdigt min rapport från sommarkursen. Det var tillbaka till studerande livet... Idag hade jag möte med min praktikansvariga och efter det lade jag upp en praktikplanering och sedan fixade jag praktikplats på ett dagis. Jag börjar på onsdag. Innan mammaledigheten kommer jag att vara på praktik och samtidigt gå en kurs i skolan. Från 16.10-10.12 fixar jag via självstudier de två sista kurserna. Det blir fullt upp men sånt är det och jag har en plan B. Men skulle jag inte ha krävt att få börja praktiken nu istället för i september skulle det ha blivit ännu mer bråttom!

Trött så tusan imorse. Tidig väckning
och 5 toabesök inatt = går inte ihop.




I helgen blev det också lite tränande och experimenterande i köket. Lördag och söndag körde jag två cykelpass mellan sittandet vid datorn.. Och jag var mystiskt huslig och lagade massor med mat och bakade mjöl- och sockerfria kanelbullar. Mums!




I lördags blev det ett cykelpass framför
The Battle Of The Idiots maratonet.
Tiden gick fort medan jag cyklade och
skrattade åt Simpsons.
- Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 16 augusti 2013

Jag sitter på en sten i en sjö i en skog

Tjohej. Här går dagarna fort, jobbar mest på sommarkursens rapport.. Går lite långsamt då man har tappat det effektiva rapportskrivande nu under sommaren. Men ska försöka få det klart på söndag. Har också fixat en hel del med skolan och mina sista studier, efter lite om och men från skolans sida så kommer jag troligen redan inleda och köra en del av sista 6 veckors praktiken nu i augusti. Mest så att jag hinner vara med på en del av höstens sista föreläsningar och att jag får praktiken fixad innan 16.10. Jag inleder ju min mammaledighet då. Så från och med måndag är vardagen verkligen igång igen!

Annars har jag ju ändå som vanligt tagit tid för tränandet mellan varven och allt stirrande på datorskärmen. Igår blev det ett 30min cykelpass, kändes tyngre än vanligt men var överlag väldigt trött igår.
Idag blev det gymmet igen och fredagsfys. Hade bra med ork och kämpade på riktigt bra!
Dagens upplägg:
Rodd 500m + rörlighet
6x8 frontböj med 30kg
4x4-5 chins med olika grepp

Chinsen börjar verkligen bli tunga nu, eller pullupsen känns tyngre än mina chinups. Men sen igen så har jag alltid varit starkare i chinups. Men så länge det flyter på är jag nöjd. Magmusklerna samarbetar ju inte lika mycket i övningen mer och jag märker hur viktiga magmusklerna är, chinsen kräver verkligen ett samarbete med överkroppens muskler.


Att öppna en kokosnöt är lättare än
vad man tror:
-Spika hål i "ögonen" och häll ut vattnet
-Slå med hammaren i mitten på nöten och runt ett varv
-Tadaa och den är i två bitar
Tömma nöten på vatten
Nöten i två bitar
Paleo-banan-morotskaka :)

Ikväll blir det fredagsmys med F och grillade chickenwings och hemlagad guacamole!

- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 14 augusti 2013

No matter who you are, you've got a voice

Det är ganska skönt att vara hemma igen. Att få gå tillbaka till normal vardag, nu den sista tiden innan studierna börjar och jag ska få dem gjorda med raserfart.
F och jag njöt av en lugn morgon med frukost tillsammans och en hel hög med kul tvserier på tvn. Idag var vi också på läkarbesök till rådgivningen och fick veta att allt verkar super med vår lilla Bebbla. Så skönt att veta! Allt är precis som det ska, den växer på och min kropp är som den ska. Livmodern hade stigit 6cm på 3 veckor och är nu precis under revbenen, Bebblans hjärta slår hårt och fint, mitt blodtryck är normalt, min vikt har stått stilla så jag ligger ännu på ca 5,5kg viktuppgång, livmodertappen är hård osv. Även om jag inte är orolig men det är så skönt med dessa rutinkontroller.

Mot senare på eftermiddagen blev det ett besök till gymmet. Jag körde ett pass med alla favoritövningar.
Rodd 500m + rörlighet
Frontböj 4x8 30kg
Militärpressar 4x5 25kg
Marklyft 4x8 40kg
Chins 4x4
Raka marklyft 4x8 40kg

Jag hade bra med ork och hann köra allt på 45min. Ibland kan ett pass som det här ta 60min, så snacka om att orken varierar nu! Men jag som trodde att jag inte mer skulle vara i gymmet i v.27. Trodde att jag bara skulle orka med lättare hemmaträning. Men tänk vad fel jag hade! Här kör man på ännu och troligen ännu en liten tid till! Gött! Man får ta en dag och en vecka åt gången.


Var hungrig som en varg efter träningen
Imorgon blir det att på allvar försöka slutföra sommarkursens alla rapporter... För nu måste jag få undan den så att jag kan börja med höstens kurser.. Hehe jag är bra på att skjuta upp saker! Nåjoo men F börjar jobba igen imorn så då kan jag ju lika bra ta och skärpa mig!

- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 13 augusti 2013

Leva livet

Och så var man hemma igen från en långhelg i Helsingfors. Jag hade inte varit där på ca 2 månader så det var extra kul att hinna vara där ett par extra dagar! Vi åkte i fredags efter ett svettigt hemmaträningspass, en tuff cirkel med TRX och Kettlebells. Inte kan man ju skippa fredagsfys bara för att man skall iväg.. Heheh! Alltid hinner man med någon form av träning.


Lördagen blev en dag med 1,5 timmes PW runt i Helsingfors medan F var på supermatchen; Arsenal-City. Gick i bra tempo och fick inte ont någonstans, hurra! På kvällen blev det ett restaurangbesök med lite släktingar. Riktigt kul dag!


Söndagen blev en träningsfridag med massa program, hämta babygrejer, besöka J i hans nya lägenhet och ut med M, M, H och F. Så kul att träffa lite Helsingfors-kompisar igen, long time no see!

Igår blev också en aktiv dag, alla dagar i Helsingfors känns som sådana..! Blev bland annat ett besök i mitt gamla gym med en syrran och F. Lite lustigt då syrran frontböjen mer och använder tyngre Kettlebells än vad jag gör för tillfället! Men vi körde ett skönt pass med frontböj, KB swings och OHpressar. Jag körde lite rodd i TRX medan syrran tränade magen/bålen i TRX. Vad jag saknar de grymma magövningarna i TRX!!!! Nå men i vinter blir det att jobba sig tillbaka.


Idag blev det hemfärd på eftermiddagen. Och hemma är vi nu, med mera babygrejer! Nu börjar de verkligen synas här hemma att det snart bor en liten här. Som denna veckas projekt har jag nu att tvätta alla babykläder och börja vika dem på plats och fundera ut bra platser till andra tillbehör och babyleksaker. Snart är det v27 så det närmar sig hela tiden!!! Och jag känner mig fortfarande rätt så stark och har bra med ork, så skönt att kroppen orkar! Jag är tacksam att jag har en vältränad kropp som orkar bära magen och orkar med alla förändringar. Jag har hittills sluppit mycket krämpor tackvare det!

Nåja, nu ska jag ta och packa upp mer och så småningom ta ett cykelpass. Ska bli skönt att få svettas lite! Imorgon är det tillbaka till det kära gymmet och skivstångsövningar.

- Posted using BlogPress from my iPhone

torsdag 8 augusti 2013

From the inside out

Lite tjusiga bilder som har sparats i min Iphone.

Dagens lunch: två grillade biffar med avokadoröra
i en bifftomat och en grillad morot.
Middagen i måndags

En gammal favorit som jag har hittat
tillbaka till. Stelnad kokosmjölk,
råkakao och lite hackad mörk choklad.
Hårinspiration. Orsak till varför jag tänker
låta håret växa fritt nu resten av året.
Kände mig pigg och fräsch
i förmiddags
Gillar mina nya skor!
Idag gick jag in i v.26.
Mer hårinspiration. Snart firar jag 1 år utan
att ha färga håret och min utväxt ser
ganska långt ut som denna. Fast mitt hår
är kortare. Men det ska växa nuuu.
Favoriten men med hackade nötter.

- Posted using BlogPress from my iPhone