Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



torsdag 28 februari 2013

If it makes you happy

Igen en dag av lite läsande kring examensarbetet och en hel del slöande. Jag har inte lyckats fokusera idag och koncentrationen var nere i minus femtio. Största orsaken till det problemet skyller jag på kaffet. Jag försöker nämligen minska mitt drickande av kaffe. Så idag gjorde jag ett drastiskt beslut som gick ut på att bara dricka en liten mugg kaffe imorse och that's it. Det betyder 1/3 av min normala dagliga dos. Så jag har yrat runt här hemma med abstinensbesvär och otroligt kaffesug. Men jag gav inte upp. Jag klarade den här dagen med en liten mugg kaffe. Haha låter helt knäppt. Men jag har druckit massor med kaffe sedan jag var 14 år, vilket inte gör det så enkelt att minska drastiskt på mängden.
Ikväll körde jag också ett crossfit pass som fick mig att glömma kaffesuget för en stund i alla fall. Började med 5km på konditionscykeln och sedan lite kettlebell snatchteknik. Dagens WOD blev 21-15-9 FT kbswing 16kg och kbsnatch 12kg. Tiden på denna WOD blev 3:15min. Rätt så gött! Pulsen var otroligt hög, jag flåsade på som den och svetten bara rann! Precis som mina flåspass skall vara!

Även om jag tycker att mina lår har
vuxit till sig i form av muskler sedan november
så har mina fina Adidas tights gått
och blivit för stora. Dom sitter
inte alls tight mer och hålls knappt uppe.
Borde typ sy in dem eller nåt?
Obs dom är i barnstorlek 164cm,
men jag måste nu börja köpa strlk 152.

- Posted using BlogPress from my iPhone

I need summer now

Några bilder som får mig att sakna sommaren... Saknar sommaren RIKTIGT mycket. Sol, värme, semester, utomhusträning, grilla, ha massa kul osv..



















- Posted using BlogPress from my iPhone

onsdag 27 februari 2013

Hello Goodbye

Oj är det redan onsdag?! Veckorna går så fort. Snart ska examensarbetet vara klart. Blev så tydligt på dagens handledning. Äntligen fick vi positiv feedback från alla tre handledarna. Och att vi har hittills haft en bra process som hela tiden utvecklas åt rätt håll. Host host så lät det inte för någon vecka sedan. Men huvudsaken att det går bra nu med examensarbetet, enligt våra handledare.

Jag går inte alltid bara i tränings-
kläder ;)
Efter dagens handledning och lunch med Team ADEC drog jag till gymmet. Hade planerat att köra maxtest i bänkpress men hamnade ändra den planen när det inte råkade finnas någon bra typ i gymmet som skulle kunna backa upp mig. Bara surgubben och en annan helt okej typ var på plats, men den sistnämnde är ingen jag ännu i alla fall frågar hjälp av. Så jag bestämde att köra min riktiga svaghet, nämligen militärpressar. Jag har inte på flera månader tränat militärpress ordentligt. Och idag nådde jag inte ens upp till mitt senaste PB på 50kg... Mentalt jobbigt men jag har nu som mål att sakta men säkert jobba upp mig förbi mitt senaste PB. Efter detta valde jag att köra favoriter som viktade chins, armhävningar och dips. Dagen till ära avslutade jag med 3min plankor. Ett helt ok pass blev det ändå tillsist. Och för att vända de dåliga militärpressarna till något bra så är detta ju något som jag nu får utmana mig själv i och kämpa på extra med även om det inte känns super roligt. Bra med lite utmaning! Man kan inte heller vara bra på allt! Marklyft och frontböj är ju favoriterna och dem är jag bra på!




Knäckande när inte ens 48,5kg gick upp

Trött och sliten efter passet..
Denna video bjöd på dagens skratt. SÅ klockren att det inte är sant. Kolla alla små detaljer och roller :D


Nåjaa, nu ska jag slöa resten av kvällen! Gött!

Dagens smoothie

Mellanmål


tisdag 26 februari 2013

No more could or would or should

Ibland blir man överraskad över hur mycket man hinner med på en dag. Idag var en sådan dag. Jag har hunnit slöa, äta frukost i lugn och ro, gå på en PW i solen, läsa om barn och fysiskt våld, slöa mer, cykla 5km på konditionscykeln, kolla på True Blood, laga massa mat, tvätta och köra Tabata-tuesday kbswings med 16kg kettlebell. Jag älskar skrivveckorna, hehe! Man hinner med så mycket när man gör allt för att undvika skrivandet.. Heheh. Men dagen har varit så skön.


F's havreplättar
Mina pofiberplättar, en del av dagens mat
Olika bär, banan och kokosgrädde, mellanmål
En snabbislunch, en del av dagens mat
I mina kbswings tabata intervaller har jag gjort förbättring igen. När jag i slutet av januari bytte från 12kgs KB till 16kgs KB låg antalet reps per Tabata intervall på 85 reps, senaste vecka på 100 reps och idag på 102 reps! Gött när det går bra nu!
Det här är säkert inte något speciellt bra antal men för mig är det bra och huvudsaken är att det utvecklas i rätt riktning.

OBS! Bilderna på maten är bara en del av dagens mat. Det är bara en bråkdel av allt jag stoppar i mig under en hel dag :) Bara så att ingen missförstår!

Never surrender





Lite intressant läsning för den som är rädd för att lyfta tungt. Och för dem som frågar mig om råd gällande träningsprogram för kvinnor, kolla här, de är både för kvinnor och män, kvinnor behöver inte något annorlunda träningsprogram. Som tur har man också vänner som bara frågar råd om träning överlag och då hänvisar jag också dem till Styrkelabbet.
Big and bulky? Jag har XS i kläd-
storlek ;) 


måndag 25 februari 2013

Stronger

Glad måndag på er! Dagen har varit rätt så bra idag förutom ett par grejer som skulle ha kunnat hålla sig borta. Börjat med lugn frukost och sedan lunchat med team ADEC och efter det jobbat med dem. På eftermiddagen blev det också kaffe med bästa A! Det behövdes verkligen.


Vid kl 17 började jag dra mig till gymmet, smått hungrig men mellanmålet dämpade hungern lite. Som vanligt började jag med rodd som uppvärmning och sedan började det som jag har sett framemot, nämligen trappa upp till maxvikt i marklyft. Och dagens marklyft överraskade mig totalt. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig efter 6 veckor med mycket 10:or. Men jag lyckades nå 125kg i marklyft, så nytt PB! När jag senast maxade i marklyft vid nyår låg PBt på 113,5kg. Snacka om utveckling! Så nu ska jag börja köra 6 veckors perioder, först styrka och tighta till mig med 1x1 och 4x3-5 och sedan muskeltillväxt och uthållighet i 1x3-5 och 4x8-10, detta om vart annat. Det verkar ge grymma resultat. Så nu är det 6 veckor lågreps som gäller, betyder ungefär att hela mars blir det de här upplägget. Och jag fortsätter med less is more och fortsätter köra på 1-3 övningar per träningstillfälle. Och det skall bli spännande att se vad detta innebär resultatmässigt, både i styrka och utseendemässigt.


Dagens upplägg blev lite ostrukturerat men nästa vecka blir det lättare att hålla mig till upplägget när jag vet vilka vikter jag ligger på. Den här veckan blir det att testa max i alla övningar.






Dagens jobbigaste grej hände i gymmet.. När jag hade maxat i marklyften kläckte en gubbe ur sig väldigt sårande kommentarer. Han har hittills alltid varit snäll och trevlig mot mig men idag släppte han grodor. Han kom fram till mig och frågade "flicka lilla, hur mycket vikt har du riktigt på stången?!" Jag svarade att 125kg. Då kom det "Har du märkt att din hud (min akne) ser alldeles hemsk ut? Tar du förbjudna medel när din hud ser så hemsk ut och du lyfter sådär mycket?!". Jag svarade bara kallt att jo jag är väl medveten om min hud i och med att jag har kämpat med huden sedan tonåren (jag har testat de flesta receptbelagda invärtesmediciner och krämer på finska marknaden förutom Roaccutan som är det värsta giftet och förstör kroppen) och nej jag använder mig inte av förbjudna medel. Jag hade lust att börja storgråta, för när det gäller huden är jag känslig och klarar inte av att någon säger negativa saker och påminner mig om det. Tror ni inte att jag är medveten om mitt problem och att jag i flera år mått dåligt på grund av det... Och att mitt självförtroende är nere i botten ibland på grund av det. Så det här förstörde min glädje över nya PBt... Och att folk direkt antar att jag tar hjälp av förbjudna medel då jag presterar bra i gymmet. Och speciellt för att jag är kvinna. Mycket trist tycker jag. Att man inte respekterar att jag har jobbat hårt för att nå dit där jag är idag och verkligen inte har fuskat mig dit. Och hur täcks man kommentera andras hud på det där sättet och ännu komma nära och peka med fingrarna på mina kinder så att han nästan rör min hud. Vem har gett dig rätten att göra det?
Och tack nu är självförtroendet i botten igen och jag vill bara gråta när jag ser mig själv i spegeln. Att min hud ser så hemsk ut att andra tar sig rätten att kommentera. Även om den nu är på bättringsvägen efter snart 2månader med strikt Paleo-kost och 5 veckor av ljusbehandling. Man ser inte bättringen då mer själv utan allt känns hopplöst igen.

Men men. Nu ska jag fortsätta äta. Jag är hungrig.


- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 24 februari 2013

Watch over you

Goddagens! Det blev lite tyst i bloggen igår men dagen var ganska fullproppad med program. Det blev morgontåget till Helsingfors och sedan att hjälpa svärmoster med man att flytta. Så det blev bärande och lyftande. Det var veckans sista träning. Funktionellt så tusan, haha. Jag fick användning för min styrka och lyft/bär teknik. Men kul är det att märka vilken nytta jag verkligen har av mina tunga teknikkrävande basövningar.









Underbart väder!


Efter flytten hoppade F på tåget hem till Åbo och jag hoppade på metron till mina föräldrar. Blev en snabbvisit hos dom och jag blev övernatten där. Kul med lite lördagsmys med mamma&pappa och minsta syrran. Nu är jag påväg mot kampen och busstationen. Skall hoppa på en buss hem till Åbo. Gött! Och idag är det ju as usual vilodag. Så att jag är redo för nya träningsupplägget som börjar imorn.


Jag och mellan syrrans urgamla brallor. Haha hon hade dem när hon var 13år...! Idag är hon 21. Jag är tvungen att ha bälte för att de ska hållas uppe. Snacka om att jag är liten i klädstorlek.





- Posted using BlogPress from my iPhone