Träningsnarkoman som tränar för hälsa, välmående på alla plan och en funktionell kropp. Styrkelyft, kettlebells, kroppsviktsövningar och TRX är mina droger. Också mammor bör träna.

Paleo som livsstil, inte diet.



onsdag 31 oktober 2012

Bara släpp den där fasaden. Varför skapa en annan värld?

Idag har allt gått i vågor, speciellt humöret. Sedan lite frustration över att musklerna ännu var trötta från igår men jag hade ett stort behov av att ändå få gå och släppa lite aggressioner i gymmet. Sagt och gjort.








Dagens träning bestod av Tabata-intervaller i roddmaskinen, viktade chins med två olika vikter, militärpressar och magövningar. I chinsen märkte jag tydligt att musklerna var trötta, det ville inte riktigt fungera idag. Med +20kg lyckades jag 5x3 även om det var skittungt och jobbigt. I +28kg blev det 2x1, sedan var det ingen idé att fortsätta så jag bytte till militärpressar. Blev först 2set 20kgx10, 43,5kg i 5x1 och sedan 45kg i 3x1. Gjorde med andra ord PB i militärpressar idag. Det kändes bra, har bara de senaste veckorna lyckats höja med små fnutiga 0,5kg ibland men idag blev det mer. Skön känsla!





- Posted using BlogPress from my iPhone

tisdag 30 oktober 2012

But Im not that pitiful

Vilken rastlöshet man kan lida av att man har suttit still en hel dag på en konferens. Intressant i och för sig när det handlar om hur situationen för framtiden inom mitt yrkesområde ser ut.


Med en sådan dag bakom passade det bra att dra till favoritgymmet och kötta på. Jag var lite osäker gällande mitt knä i och med att all kondition jag tränar gör att mitt vänster knä protesterar, inte ens burpees och air-squats gillar knäet.. Men jag valde att ändå köra marklyft och frontböj. Det underliga är att mitt knä inte protesterar när jag gör frontböj men direkt då jag gör vanliga squats.. Men men. I alla fall gick det super idag! Såå gött att göra PB i både marklyft och frontböj. Värmde upp med käpp och skivstång, stretchade lite höftböjare osv. Sedan först 3 set marklyft med stigande vikt och minskande reps, efter det 5 set med först förra veckans 106kg, sedan 107,5kg men efter det tänkte jag att jag kan ännu bättre och de sista 3 seten blev det 108,5kg. Jep! Nu närmar jag mig mitt delmål på 110kg i marklyft! Sedan frontböj med samma uppvärmning och efter det 5 set med först 66kg i 2 set, därefter höjde jag till 67,5kg och lyckades med 1 set av det. Sedan hamnade jag sänka ner tillbaka till 66kg de två sista seten. Men jag lyckades med att höja vikten och ska nästa fortsätta jobba med 67,5kg. Samma grej här, närmar mig delmålet på 70kg i frontböj. Men ännu är det några veckor dit, men nu känns det inte så avlägset som tidigare! Avslutade passet med 50 raka hängande benlyft och 20 sneda.









- Posted using BlogPress from my iPhone

måndag 29 oktober 2012

Kvällens WOD

Tog just och planerade kvällens WOD. Kommer att vara galet tufft men vill jag trötta ut mig till max är det här lämpligt.

Gillar crossfit i den här formen, när det är enkla övningar med kroppsvikt och nästan utan redskap. Antingen med en AMRAP på 20min eller ett visst antal varv+reps på så bra tid som möjligt. Men så direkt det blir teknik-krävande övningar med tex skivstång vill jag inte ta det på tid eller så många varv som möjligt på begränsad tid, för då blir skaderisken så stor i och med att man med stor risk börjar köra sämre teknik bara för att hinna göra så mycket som möjligt. Tyngre teknik-krävande övningar gör jag hellre som vanlig styrketräning. Därför kör jag bara crossfit i den här formen med enkla övningar med kroppsvikt varvat med tex hopprep och burpees. Och den här formen passar också bra som träning mellan min huvudträning, tung styrketräning med bara basövningar. (Men skulle jag ha möjlighet till ett gym med funktionell utrustning skulle jag varva kroppsviktövningar med ex wall-ball kast, att klättra i rep osv. ) Min huvudträning kör jag bara tre gånger i veckan och så lägger jag in 2-3 lättare träningspass med TRX eller crossfitinspirerade pass. Efter jul hoppas jag på att också kunna köra Kettlebellpass, hoppas bara att julgubben hämtar mina Kettlebells.. :D



EDIT:
--------------------------------------
4 varv pallade jag. Efter 4 varv trodde jag att hjärtat skulle hoppa ut och jag höll på att tömma hela magsäcken ut över golvet. Det får räcka då, träningen får gärna vara kräkframkallande ibland men inte så att det verkligen händer (har kräkfobi). Då är det inte kul längre. Bra att veta sina gränser i alla fall.
Bästa tiden på ett varv blev 4min 30sek, sedan försämrades tiden med 10sek för varje varv. Inte illa pinkat det ni!

Men ärligt talat gillar jag nog bäst funktionell styrketräning med mina underbart tunga basövningar. Då njuter jag av träning, det här är inte sådan träning så att man verkligen njuter av. Kanske någon annan gör det, men inte jag. Helt kul men inte njutningsbart och inget jag skulle bygga upp hela min träning med. Det har jag kommit fram till efter två dagar med crossfit efter en lång tids paus med det. Under tiden jag har haft paus från crossfit har jag hittat tunga basövningar som har vunnit mitt hjärta och så kommer det att förbli. Gött.

- Posted using BlogPress from my iPhone

I'm addicted to the games that you play

Idag har jag startat dagen effektivt! Jag är tillbaka på striktare low-carb kost och det känns så galet skönt, kör lite mer HC dom närmaste dagarna för att chocka kroppen lite och sedan återgår jag till normalt på max 50g kolhydrater per dag.

I förmiddags var jag också i gymmet och instruerade A i tunga basövningar. Hon ska börja köra marklyft, frontböj, militärpress, bänkpress och skivstångsrodd i 5x5/övning. Idag instruerade jag de tre första övningarna och hon körde på i 5x5 i alla övningarna. Medan varven av övningarna körde jag ett crossfit-inspirerat pass. Det borde egentligen göras på tid men i och med att jag instruerade samtidigt valde jag att jag kör det mellan varven och tar inte tid. Sedan avslutade vi båda med magövningar. A kämpade på galet bra idag och gav inte upp även om de kanske kändes tungt och jobbigt!
Jag har nog fortfarande känslan av att jag skulle kunna köra ett liknande pass ikväll ännu men på tid för att få det tillräckligt effektivt.

Sedan lunchade vi i några timmar. Nu är jag hemma och borde göra lite skolarbeten... Men men. Snart ett till kort men intensivt crossfitpass! Gött! Ska bara hitta på en kombination av övningar jag kan utföra hemma.. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

söndag 28 oktober 2012

Kräkativ träning = kräkframkallande träning

Idag har jag varit grymt hurtig! Jag har hunnit promenixa och rösta, promenixat till matbutiken och storhandlat, dragit hem maten i pulka, ätit mer än behövligt ätardagen till ära, tränat crossfit-inspirerat och gjort massa handstand både i TRX och mot väggen. Crossfit passet gjorde jag bra, först 15 burpees på under 50 sekunder som upprvärmning, sedan anpassad Cindy med 5 elevated rows(istället för chins), 10 armhävningar och 15 squats med 20min AMRAP. 17 varv precis på sekunden. Det ni! Räkna själv ut hur många reps det blev av övningarna! Mådde så tusans illa efteråt! Sedan blev det reverse flyes, massa handstands och magövningar. 60min träning. Sedan fortsatte jag ännu leka med att göra handstands mot väggen med hjälp av wall-climbing metoden istället för att fälla mig mot väggen.
Och det här med att äta mer kolhydrater innan och efter träning, fy tusan vad jag börjar må illa av det. Idag har jag fått i mig 130g kolhydrater, det gillar INTE min kropp. Jag håller mig till min low-carb kost, nästa vecka blir det igen max 50g/dag, då mår jag som bäst.









- Posted using BlogPress from my iPhone

Söndagsträning

Söndagsträningen lite crossfit inspirerad enligt woden cindy men anpassad så att jag kan göra den hemma i TRX. I AMRAP 20min 5 elevated rows (istället för chins), 10 armhävningar och 15 benböj/enbensböj. Sedan avslutar jag med lite handstands, reverse flyes och magövningar efter woden. Uppvärmningen blir 15 burpees så fort som möjligt. Ska försöka få det till 60min intensiv och tung träning, har ju ätardag idag så jag har laddat bra med kolhydrater.. Hehe. Ska se om jag kan träna effektivare med kolhydratsladdning, folk påstår ju att man inte kan träna bra och tungt på low-carb-kost.. Så nu ska vi se om jag orkar bättre med dagens ca 80g kolhydrater jämfört med 30-50g normalt. Gööött!

lördag 27 oktober 2012

Julklappsidé

Det här önskar jag mig till julklapp. *Vink vink F, mamma och svärmor!* Ni kan ju slå era kloka huvuden ihop (läs julklappsbudgeter) och berätta det åt tomten? Håller nämligen sakta men säkert på att bygga ett litet funktionellt hemmagym. Hopprep, pilatesboll och TRX äger jag redan men dessa här under saknas.. Förhoppningsvis kan jag efter jul börja träna regelbundet med kettlebells. Då ska jag bli bäst på snatch med kettlebell för mitt vänster knä inte håller olympiska snatch...
Snatch med kettlebell. Bild lånad av kirjonen.se

Klart att jag ska kunna göra chins hemma! Fast i prio ligger ju nog Kettlebellsen... :)

Mätt som en plätt

Efter ett hårt pass finns det inget bättre än att komma hem och äta en god middag. Blev en krämig (grädde och kokosolja)kyckling-kantarellsoppa med allt möjligt i. Nu är jag proppmätt. Drack också en latte och åt lite bananchips helgen till ära (tänjer då lite på min dagliga kolhydratsgräns, till vardags 30-50g och under helger 50-80g). Mycket mat men mina stackars muskler behöver det ifall dom ska växa.


Dagens gympass blev som planerat med viktade dips 5x3 med +25kg och 5x1 med +28kg. Sedan direkt efter vanliga dips i 2x till fail. Sedan avslutade jag med hängande benlyft i AMRAP på 15min med 10reps per runda, sammanlagt 15 rundor blev det dvs 150 hängande benlyft. Mör som tusan efter de här men såå skön känsla också!


Nu blir det lugn lördagskväll med tv-serier.!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Blir man verkligen maskulin av att LiftBig&EatBig??

Med dessa bilder på min näthinna ska jag dra till gymmet och kötta på så tusan! Idag blir det viktade dips, all in. Först +25kg i 5xtill fail och sedan +28kg i 5x1. Sen ska jag avsluta med hängande benlyft och öva toes to bar. Gött! En sådan lördag eftermiddag har jag framför mig. Om jag lyckas komma till gymmet när det är så mycket snö på marken, haha.

Och så måste jag få avreagera mig, snälla små smala stickor (ala Kissie), kalla inte ert vispande med 2kgs hantlar köttande.....!!!!! Blir knäpp av det när man söker på hashtagen #träning på Instagram så kommer det upp bilder på tjejer och deras minimala hantlar etc och så är bildtexten att de har köttat i gymmet. Jag blir så grymt provocerad av det, för kom igen, det är inte att kötta. Och samma missbruket av "Strong is the new skinny" och så är det sticksmala tjejer som är bara skinn och ben som försöker visa sin biceps som trots allt lyser med sin frånvaro då de bara svälter sig och vispar med små hantlar och står timtals på löpbandet. Säg till om jag reagerar i onödan men jag blir så fruktansvärt irriterad på sådant.

Men till rubriken, lyft upp handen den som tycker att man blir maskulin och stor av att kötta på ordentligt i gymmet! :) Och den som tycker att man bara ska köra kondition då man vill banta ner sig (hänvisar till bilden som beskriver -50kg på 10mån). Dags att börja göra lite marklyft, knäböj/frontböj, militärpressar, olympiska lyft, chins, dips och andra tunga funktionella övningar?

ALLA BILDER ÄR LÅNADE FRÅN LIFTBIG&EATBIG (från deras sida i Facebook)
Btw så är hon betydligt starkare än vad jag är i dagsläget, men
hon har tränat tunga basövningar längre än vad jag har gjort.
Hon ger verkligen motivation till att fortsätta kötta på!


/Hon som gillar kött på benen

fredag 26 oktober 2012

En gammal förebild

Jag har tydligen sedan jag var liten lågstadie-tjej gillat muskler och att vara vältränad. Då var det Melanie C också känd som Sporty Spice som var en av mina största förebilder. När vi med vännerna lekte Spice Girls var jag alltid Melanie C. Och jag minns hur cool jag tyckte att hon var när hon var så sportig och stark. Så ville jag också vara. Nu är jag det.
Kom på det för en stund sedan då jag satt och lyssnade på gamla nostalgiska låtar jag någongång har gillat.

Sail away


Bilder som har gjort mig glad idag :)